Mercedes GLC F-Cell: hybride én waterstof

Met de GLC F-Cell heeft Mercedes een SUV uitgebracht die zowel een plug-inhybride is als op waterstof rijdt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 oktober 2018

Over enkele dagen zou je de eerste exemplaren van de GLC F-Cell op de weg kunnen zien. Eind oktober worden de eerste exemplaren namelijk geleverd aan “selecte” klanten. Concreet heeft de SUV een 13,5 kWh sterke batterij waardoor hij zo’n 50 kilometer kan rijden op elektriciteit.

Voor grotere afstanden heeft hij een brandstofcel in plaats van een klassieke verbrandingsmotor. De Duitse SUV kan 4,4 kilogram aan waterstof opslaan. Daardoor voegt hij iets minder dan 480 kilometer toe aan het rijbereik. Daardoor kan je in theorie dus bijna 530 kilometer rijden voor je de batterijen terug moet opladen (1,5 uur aan een wallbox) of moet tanken (in het tweede waterstofstation in België bijvoorbeeld).

100 procent elektrisch

Of hij nu zijn batterij of de brandstofcel gebruikt: de GLC F-Cell doet geen beroep op een klassieke verbrandingsmotor. Hij heeft alleen een elektromotor, die 211 pk en 365 Nm sterk is.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km