Mercedes komt de “Europese batterijkampioen” versterken

Daimler slaat de handen in elkaar met Stellantis en TotalEnergies in Automotive Cells Company (ACC). De drie partners beloven de industriële capaciteit van de “Europese batterijgigant” op 120 GWh te brengen tegen 2030.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2021
  • Sector

Het eind 2020 opgerichte Automotive Cells Company (ACC) wil Europees leider worden in batterijen voor auto’s. Het wil een ‘lokaal’ alternatief bieden voor de Aziatische reuzen van deze sector op een moment dat Europa eindelijk kiest voor de puur elektrische weg, door de bevoorrading op zich te nemen van een toekomstig sleutelonderdeel van de Europese automobiliteit.

ACC is opgericht op initiatief van de groepen Stellantis (destijds nog PSA, voor de fusie met FCA) en TotalEnergies, met steun van Frankrijk, Duitsland en de Europese Unie. Vandaag komt er een partner van formaat bij: Daimler.

“Mercedes-Benz volgt een zeer ambitieus transformatieplan en deze investering betekent een strategische stap in onze weg naar koolstofneutraliteit. Met ACC gaan we op efficiënte wijze in Europa batterijmodules en -cellen ontwikkelen en produceren die perfect aangepast zijn aan de vereisten van onze modellen,” zo verklaarde Ola Källenius, president van Daimler AG en Mercedes-Benz AG voor de gelegenheid. “Bovendien zorgen we er zo voor dat Europa een belangrijke plaats blijft voor de auto-industrie, ook wanneer het elektrische tijdperk begint”.

Met die nieuwe steun wil ACC zijn industriële capaciteit op minstens 120 GWh brengen tegen 2030 via een investering van meer dan 7 miljard euro, zowel uit openbare subsidies, eigen middelen en geleend geld.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Het Salon van Turijn, 1974. Deze auto trekt met zijn scherpe en avant-gardistische lijnen de aandacht van het publiek. Nochtans was het merk dat deze coupé toonde nog redelijk onbekend!

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 2.995
106.094 km

Diesel, Automaat

€ 11.999
114.444 km
€ 11.750
83.347 km

Diesel, Manueel

€ 8.999
111.381 km