Lancia
Hoe zullen de Lancia's van de toekomst er uitzien? De constructeur geeft ons een idee met zijn nieuwe concept Pu+Ra HPE, die ter gelegenheid van de Milaanse designweek werd voorgesteld.
Hoe zullen de Lancia's van de toekomst er uitzien? De constructeur geeft ons een idee met zijn nieuwe concept Pu+Ra HPE, die ter gelegenheid van de Milaanse designweek werd voorgesteld.
In de jaren ‘50 en ‘60, toen het nog onafhankelijk en op het hoogtepunt van zijn kunnen was, bouwde Lancia enkele van de mooiste GT’s ter wereld… Was het merk in een nostalgische bui toen het deze concept car ontwikkelde?
De toekomst van het Italiaanse merk geeft zich beetje bij beetje bloot.
De Lancia Fulvia is zonder twijfel één van de grootste successen van het Italiaanse merk. Zijn eerder vrouwelijke en subtiele lijn wist heel wat harten te veroveren, maar sommige klanten vonden hem echter te ‘tenger’ om geloofwaardig te zijn als sportieve wagen… Daarom boog Zagato zich over het model om een ‘mannelijkere’ versie voor te stellen!
Het Italiaanse merk van de Stellantis-groep lanceert 3 nieuwe modellen vanaf 2024 en gaat voor 50% online verkoop.
Een juweel van een auto, gebouwd aan het begin van de jaren zestig.
De auto werd een heuse toeristische attractie in de stad.
De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.
De nieuwe CEO van de Italiaanse autobouwer bevestigde het aan onze collega's van de Italiaanse pers: De Delta zal herrijzen uit zijn as! Maar je zal nog wat geduld moeten hebben voordat het geëlektrificeerde model er is.
Je mag de Lancia Appia gerust zien als een compact premiummodel dat zijn tijd vooruit was. Zijn formaat en cilinderinhoud waren bescheiden, maar de afwerking en technologie behoorden tot de beste van zijn tijdperk.
Hij moest op gelijke hoogte komen met de Mercedes S-Klasse en BMW 7-Reeks en wou een alternatief bieden met Italiaanse charme en comfort op een hoog niveau. Helaas werd hij vooral een van de grootste flops ooit voor het merk.
De Lancia Coupé 2000 wordt sterk onderschat, maar is nochtans een heel geslaagd model. Hij wordt op de tweedehandsmarkt te laag gewaardeerd, dus is het hoog tijd voor een diepere kennismaking.
Het merk krijgt zelfs een premium positie binnen de nieuwe Stellantis-groep.
Halverwege de jaren 1970 hadden autoconstructeurs het zwaar: de beperkende economische context blokkeerde technische uitspattingen. In 1976 lanceerde Lancia, dat in handen van Fiat was gekomen, een grote reisberline. Een lastige oefening in die tijd…
Van alle soorten sportwagens zijn de beruchte Groep B-wagens uit de jaren ’80 zonder twijfel de meest woeste. Deze categorie is ook beroemd door de productieversies die ze onrechtstreeks tot leven heeft gewekt, zoals deze wilde Lancia.
Dit is zonder twijfel het hoogtepunt van het merk. De Aurelia is vandaag voor veel liefhebbers een van de beste GT’s ter wereld. Vast staat in elk geval dat deze Italiaanse schone zeker een van de meest innovatieve is.
Het is 1984. Tegen alle verwachtingen in wordt de Lancia 037 ondanks zijn achterwielaandrijving wereldrallykampioen. Maar Lancia beseft ook dat dit succes enkel kan worden bestendigd door op vierwielaandrijving over te stappen. Omdat de constructeur alles graag wat ‘anders’ doet, ontwikkelt het een merkwaardige berline: de Trevi Bimotore.