Rover
Er was ooit een tijd toen het nog een goed idee was om de snelheid van een auto aan te prijzen. Tegenvoordig een vreemd concept, maar het idee leverde Rover wel een van zijn meest iconische creaties op: de SD1 Vitesse.
Er was ooit een tijd toen het nog een goed idee was om de snelheid van een auto aan te prijzen. Tegenvoordig een vreemd concept, maar het idee leverde Rover wel een van zijn meest iconische creaties op: de SD1 Vitesse.
De Rover 75 is het laatste model dat het Britse merk heeft gebouwd. Nochtans is de 75, die gebruik maakte van BMW-kennis, een uitstekende auto. Hij is betrouwbaar en gezellig, met een interieur dat leder en hout combineert in de puurste Britse traditie.
Deze Tata Indica was het laatste ‘nieuwe’ model dat Rover op de markt bracht voor het in 2005 over de kop ging.
Een centraal achterin geplaatste V8 met veel vermogen, een 2+2-architectuur en een strak design: de Britten stonden ooit op het punt de Porsche 911 te gaan beconcurreren op zijn eigen terrein.
De Tweede Wereldoorlog leidde ook tot een technologische wapenwedloop. In de luchtvaart werkten alle ingenieurs aan een nieuw soort motor: de gasturbine voor straaljagers. De futuristische en opwindende technologie dook echter ook op in de autosector.
Geloof het of niet, maar Rover heeft ooit een hot hatch uitgebracht. Een met MG-motor bovendien, en bijzonder extraverte looks: de Rover 200 BRM.
In de jaren 70 wilde British Leyland twee van zijn topmodellen vervangen door één exemplaar. Dat model liet zich inspireren door… de Ferrari Daytona.