MG RV8: mislukte zwanenzang?

In 1993 zit het Engelse sportwagenmerk MG op een dieptepunt. De Britten komen op het gekke idee om de legendarische MGB opnieuw tot leven te wekken, die 13 jaar eerder van de markt verdween. Maar eerst werd hij verbeterd…
  • Piette François
  • 11 juli 2016

Gezien het monstersucces van de Mazda MX-5, die ook de spirit van de Britse roadsters van de jaren 60 oproept, denkt MG op dat vlak een mooie kans te maken. Het merk beschikt namelijk over een gedocumenteerde stamboom. Maar het bedrijf zit ver in de rode cijfers en moet dus nieuwe producten maken met oude producten.

Een bijzondere restyling

De MGB is de cultsportwagen bij uitstek. In 1993 was hij nog steeds de meest verkochte sportwagen ter wereld, met een half miljoen exemplaren tussen 1962 en 1980. Maar hoe moet je van daar een legende nieuw leven inblazen die 30 jaar eerder begon en waarvan de carrière bepaald werd door destructieve restylings?

MG zet alles op alles, verbant het chroom naar de vergeetput, verft de bumpers en zorgt voor gespierdere koetswerklijnen en BBS-velgen van 15 duim. In het interieur vergroot het merk het Britse stereotype met een overvloed aan leder en hout. Het effect is desondanks redelijk geslaagd, als je niet kijkt naar de goedkoop ogende tellers op het instrumentenpaneel.

Een V8 onder de kap!

De grootste wijziging vindt echter plaats onder de motorkap! De “B Series” viercilinder van 90 pk wordt ingeruild voor een Rover-V8 van vier liter. Het is niet de eerste keer dat MG een V8 onder de kap van de “B” stopt, maar deze keer is het aantal pk wel op peil.

Maar…

De Rover-V8 is zowat het manusje-van-alles van de Rover-groep. Hij werd veel gebruikt en kan zijn oude ontwerp niet verbergen door het belachelijke vermogen vergeleken met de cilinderinhoud: 190 pk bij het relatief lage toerental van 4.750 tpm. Gelukkig heeft hij genoeg koppel in lage toeren, klinkt hij muzikaal en is hij betrouwbaar. Hij is hier gekoppeld aan een manuele vijfbak.

MG geeft spectaculaire prestaties op: 0-100 km/u in 5,9 seconden! In de praktijk moet je er zeker een seconde bijtellen. Maar dat is zeker niet slecht: het chassis bleef min of meer ongewijzigd sinds 1962. Sindsdien maakte een sperdifferentieel zijn opwachting wel, maar voor de rest heeft de MG nog steeds een starre achteras, bladvering en trommelremmen achteraan…

Productie

De puristen zagen er een mislukte revival in, en de liefhebbers van sportwagens lachten met de technische en stilistische oubolligheid, dus de MG RV8 vond nooit echt een doelpubliek. Behalve in Japan, waar 1.579 van de 2.000 geproduceerde exemplaren naartoe gingen. Vandaag is de auto een zeldzaam zicht op onze wegen, en kost hij tussen € 20.000 en € 30.000. Een bedrag dat in de toekomst nog zou moeten stijgen!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover: icoon vernieuwd

Range Rover: icoon vernieuwd

Land Rover geeft afspraak om kennis te maken met de nieuwe generatie van zijn legendarische Range Rover. En het laat alvast het profiel zien…

BMW M135i xDrive: terug naar afzender

BMW M135i xDrive: terug naar afzender

Het is duidelijk niet eenvoudig om een achterwielaandrijver met een charismatische zescilinder op te volgen… BMW geeft zijn M135i xDrive daarom een make-over om hem opwindender te maken.

Porsche 718 Cayman GT4 RS: radicaal in het kwadraat

Porsche 718 Cayman GT4 RS: radicaal in het kwadraat

De al heel radicale Porsche 718 Cayman GT4 krijgt een nog extremere RS-afgeleide: een bolide voor veeleisende puristen…

Vlaamse regering probeert Volvo-batterijfabriek naar Gent te halen

Vlaamse regering probeert Volvo-batterijfabriek naar Gent te halen

De Vlaamse minister-president is persoonlijk naar Zweden getrokken om de Volvo-directie te verleiden tot het bouwen van een batterijfabriek in Gent.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 40.299

Benzine, Manueel

€ 18.950
2021

Benzine, Manueel

€ 33.450
2020
10 km

Benzine, Manueel

€ 14.400
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 6.900
2012
122.000 km

Benzine, Manueel

€ 14.990
2019
4.000 km

Diesel, Manueel

€ 16.990
2016
103.700 km
€ 32.670
2020
8.070 km