MG RV8: mislukte zwanenzang?

In 1993 zit het Engelse sportwagenmerk MG op een dieptepunt. De Britten komen op het gekke idee om de legendarische MGB opnieuw tot leven te wekken, die 13 jaar eerder van de markt verdween. Maar eerst werd hij verbeterd…
  • Piette François
  • 11 juli 2016

Gezien het monstersucces van de Mazda MX-5, die ook de spirit van de Britse roadsters van de jaren 60 oproept, denkt MG op dat vlak een mooie kans te maken. Het merk beschikt namelijk over een gedocumenteerde stamboom. Maar het bedrijf zit ver in de rode cijfers en moet dus nieuwe producten maken met oude producten.

Een bijzondere restyling

De MGB is de cultsportwagen bij uitstek. In 1993 was hij nog steeds de meest verkochte sportwagen ter wereld, met een half miljoen exemplaren tussen 1962 en 1980. Maar hoe moet je van daar een legende nieuw leven inblazen die 30 jaar eerder begon en waarvan de carrière bepaald werd door destructieve restylings?

MG zet alles op alles, verbant het chroom naar de vergeetput, verft de bumpers en zorgt voor gespierdere koetswerklijnen en BBS-velgen van 15 duim. In het interieur vergroot het merk het Britse stereotype met een overvloed aan leder en hout. Het effect is desondanks redelijk geslaagd, als je niet kijkt naar de goedkoop ogende tellers op het instrumentenpaneel.

Een V8 onder de kap!

De grootste wijziging vindt echter plaats onder de motorkap! De “B Series” viercilinder van 90 pk wordt ingeruild voor een Rover-V8 van vier liter. Het is niet de eerste keer dat MG een V8 onder de kap van de “B” stopt, maar deze keer is het aantal pk wel op peil.

Maar…

De Rover-V8 is zowat het manusje-van-alles van de Rover-groep. Hij werd veel gebruikt en kan zijn oude ontwerp niet verbergen door het belachelijke vermogen vergeleken met de cilinderinhoud: 190 pk bij het relatief lage toerental van 4.750 tpm. Gelukkig heeft hij genoeg koppel in lage toeren, klinkt hij muzikaal en is hij betrouwbaar. Hij is hier gekoppeld aan een manuele vijfbak.

MG geeft spectaculaire prestaties op: 0-100 km/u in 5,9 seconden! In de praktijk moet je er zeker een seconde bijtellen. Maar dat is zeker niet slecht: het chassis bleef min of meer ongewijzigd sinds 1962. Sindsdien maakte een sperdifferentieel zijn opwachting wel, maar voor de rest heeft de MG nog steeds een starre achteras, bladvering en trommelremmen achteraan…

Productie

De puristen zagen er een mislukte revival in, en de liefhebbers van sportwagens lachten met de technische en stilistische oubolligheid, dus de MG RV8 vond nooit echt een doelpubliek. Behalve in Japan, waar 1.579 van de 2.000 geproduceerde exemplaren naartoe gingen. Vandaag is de auto een zeldzaam zicht op onze wegen, en kost hij tussen € 20.000 en € 30.000. Een bedrag dat in de toekomst nog zou moeten stijgen!
MG

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km