Kia
Kia heeft op het autosalon van New York een nieuwe vijfdeurs hatchback voorgesteld! Wordt dit de opvolger van de Ceed in Europa?
De moderne en in het elektrische tijdperk geboren interpretatie van de BMW Isetta uit de jaren 1950 is klaar voor de weg. Met zijn Europese typegoedkeuring op zak mag hij binnenkort gaan rondrijden in onze steden.
De toffe conceptcar Microlino van het salon van Genève 2016 eindigt zijn leven dus niet in een doos. Nadat het Zwitserse moederhuis Micro Mobility System had aangekondigd dat het een productiemodel op de markt wou brengen op basis van dit prototype, meldt het nu trots dat het karretje met glans is geslaagd voor alle homologatietests die nodig zijn om zijn elektrische bolletje op Europees grondgebied te laten rondrijden: “Dit betekent een forse stap voorwaarts, want elke Microlino die we vanaf nu bouwen is legaal in heel Europa,” zo feliciteert de constructeur zichzelf na de geslaagde proeven.
Originele maar complexe deur
Micro Mobility System is dolblij met de homologatie, maar geeft toch toe dat het een beetje vertraging heeft opgelopen op de oorspronkelijke planning. De verklaring daarvoor zit hem in de problemen die het tegenkwam bij het homologeren van de deur van de Microlino. Net zoals in de BMW Isetta uit de jaren 1950, waar de Microlino sterk op is geïnspireerd, zwaait die deur namelijk langs voren open om toegang te geven tot het interieur.
Batterij naar keuze
In tegenstelling tot de BMW van weleer is deze Microlino een zuiver elektrische auto. Om het 450 kilo lichte karretje aan te drijven, kiest hij een elektromotor van 15 kW (20 pk) en 110 Nm. Dat geeft hem een topsnelheid van 90 km/h en laat hem in slechts 5 seconden van 0 naar 50 km/u snellen. Dat moet volstaan voor vlotte sprints in de stad. De Microlino wordt aangeboden met twee batterijtypes: 8 of 14,4 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van respectievelijk 120 of 215 kilometer. Of volgens de homologatieresultaten: 126 en 202 kilometer.
Ongeveer 12.500 euro
Met deze Europese typegoedkeuring op zak kan de Microlino nu onze steden komen opvrolijken met zijn sympathieke smoeltje. Micro Mobility System wil er tegen het eind van het jaar 25 van gaan bouwen voor extra tests op de weg. Vanaf begin volgend jaar zullen dan de eerste klanten hun exemplaar krijgen, aanvankelijk in Zwitserland, vervolgens in Duitsland en dan in de rest van Europa. Als dit originele karretje je interesseert, dan is het handig om te weten dat hij een basisprijs krijgt van zo’n 12.500 euro.
Kia heeft op het autosalon van New York een nieuwe vijfdeurs hatchback voorgesteld! Wordt dit de opvolger van de Ceed in Europa?
Deze nieuwe Citroën Basalt is enkel bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse en Indiase markten, en dat vinden wij jammer!
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
Op 29 maart 1974 rolde de eerste Volkswagen Golf van de band in Wolfsburg. Vandaag, precies 50 jaar later, zijn we 8,5 generaties verder, met in totaal meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren van dé referentie bij de compacte middenklassers!