Middenvakrijden behoort tot een van de grootst ergernissen in het verkeer. Toch kiezen heel wat chauffeurs voor de middelste rijstrook. Maar wat zegt de wet daar eigenlijk over?

Wim Bervoets
12/04/2018

Het is comfortabeler.” “Je rijdt dan niet tussen de vrachtwagens.” “Je kunt dezelfde snelheid aanhouden.” Toen het een tijdje geleden weggebruikers die op het middenvak bleven rijden om een reactie vroeg, kreeg VRT Nieuws allerlei redenen te horen. Maar mogen die weggebruikers dat wel? Mag je op het middenvak – of het linkervak, als er maar twee rijstroken zijn – blijven rijden?

Wegcode

Artikel 9 in de wegcode bepaalt de plaats die je als chauffeur moet innemen op de openbare weg. Artikel 9.3.1 zegt: “Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven (…)” Wat een rijbaan is, wordt dan weer bepaald in artikel 2.1: “(H)et deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.” Omdat een rijstrook als een deel van de rijbaan wordt beschouwd (artikel 2.2) moet je, als je kunt, dus steeds de meest rechtse rijstrook kiezen.

Uitzonderingen

Toch staan er een aantal gevallen in de wegcode waar je niet rechts op de rijbaan moet blijven:

- “Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt” (artikel 9.4). Moet je in de bebouwde kom dus even verderop een zijstraat links in, dan mag je natuurlijk het linkervak daarvoor gebruiken.

- “Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt” (artikel 9.5). In sterk vertraagd verkeer en files kan je de capaciteit van de rijstroken dus beter zo goed mogelijk benutten. Maar verder blijft dit in de wegcode al bij al vaag omschreven.

- “(…) om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen” (artikel 9.3.1). Verkeersbord F13 geeft aan dat je verderop een rijstrook moet kiezen, verkeersbord F15 geeft de keuze van een bestemming verderop aan.

- “Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde” (artikel 9.3.1). Dat is vooral van toepassing op fietsers, die op een rotonde bijvoorbeeld een afzonderlijke fietsstrook krijgen.

Overtreding?

Hou je je niet aan die bepalingen in de wegcode en rij je dus op het middenvak (of de linkerrijstrook) terwijl je perfect rechts kunt rijden, dan bega je een overtreding van de eerste graad. Daarop staan boetes van € 58 tot € 85.

Er gaan steeds meer stemmen op om van middenvakrijden een overtreding van de tweede graad te maken. Daar hangen boetes van € 116 tot € 160 aan vast. Daarmee zou middenvakrijden een even zware overtreding zijn als rechts inhalen. Voorlopig blijft het nog bij een overtreding van de eerste graad.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.