Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

Hij heeft niet de traditionele look of naam van een Renault, omdat hij zich niet richt op de gebruikelijke klanten van het merk. Geïntrigeerd? We leggen het allemaal haarfijn uit.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 augustus 2021

Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

Mobilize?

Mobilize is een nieuw merk van de groep-Renault, gericht op mobiliteit en alle aanverwante diensten. De Limo is het eerste model en werd ontwikkeld in samenwerking met het Chinese Jiangling Motors Group Co Ltd. Hij komt in de tweede helft van 2022 op de markt en zal enkel tegen forfaitaire bedragen kunnen worden gehuurd. Hij is bedoeld voor professionele en particulieren taxidiensten. Die markt zou enorm gaan groeien: van 28 miljard euro vandaag in Europa naar 50 miljard tegen 2030.

Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

Waarom met forfaitbedragen?

De auto is niet bedoeld voor particulieren maar voor bestuurders van professionele en particuliere taxi’s of andere vervoersdiensten zoals medische voertuigen. Het forfait dekt diverse aspecten (betaling, organisatie, opladen, connectiviteit, dispatching en zelfs verzekering en onderhoud), die uiteraard op maat kunnen worden geregeld. De bedoeling is om een all-in pakket te kunnen bieden.

Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

En de auto zelf?

Het is een drievolumeberline van 4,67 meter, wat een beetje ongebruikelijk is in deze SUV-tijd. Omdat hij vooral bedoeld is voor taxidiensten is bijzonder veel werk gemaakt van de geluiddemping. Toch is de koffer niet overdreven groot: 411 liter. Maar de forse wielbasis van 2,75 wielbasis zou wel in moeten staan voor veel beenruimte op de achterbank.

Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

Elektromotor?

Uiteraard moet de auto overweg kunnen met allerlei soorten lage-emissiezones. Onder de motorkap ligt daarom een elektrische aandrijflijn van 150 pk en 220 Nm. Die moet volstaan om in minder dan 10 seconden naar de 100 km/u op te trekken. De topsnelheid is op 140 km/u begrensd. De bestuurder kan drie rijmodi kiezen voor de auto (eco, normaal en sport) en ook de intensiteit van de regenererende remmen instellen.

Mobilize Limo: allesbehalve traditionele elektrische ‘Renault’

Batterij en technologische uitrusting

De batterij van 60 kWh belooft een rijbereik van zo’n 450 kilometer. Opladen is kinderspel, want Mobilizy belooft dat hij compatibel is met alle soorten laders, waaronder de meest courante AC- en DC-standaarden, wallboxen en zelfs huishoudstopcontacten. Met snelladen kan je 250 kilometer rijbereik recupereren in 40 minuten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km