Suzuki
Het eerste elektrische model van het Japanse merk zou er al heel snel komen.
Eind 2019 bleek dat oudere exemplaren van de Tesla Model S en X een soort ‘tijdbom’ aan boord hadden in de vorm van een geheugenchip die te vroeg de geest geeft. Als dat gebeurt, rijden de auto’s nog wel, maar het centrale scherm waarmee je alles bedient valt uit of blokkeert, waardoor veel functies onbeschikbaar worden.
Het Amerikaanse verkeersveiligheidsagentschap NHTSA maakte er in november 2020 officieel een zaak van, waardoor Tesla zich gedwongen zag om de garantie op dit specifieke onderdeel te verdubbelen van 4 naar 8 jaar. Maar vandaag blijkt dat het agentschap geen genoegen neemt met dit lapmiddel van Tesla: het heeft het merk officieel gevraagd om alle getroffen exemplaren proactief naar de dealer terug te roepen om de chip te vervangen door een meer robuust exemplaar. Tesla krijgt nu twee weken om te motiveren waarom het dat niet nodig vindt, maar als de verklaring van het merk de NHTSA niet kan overtuigen, zal die naar de rechtbank stappen om de Californiërs tot actie te dwingen. En de kans is klein dat dit niet gebeurt, want als het centrale scherm faalt, werkt de achteruitrijcamera niet, en die is sinds een paar jaar wettelijk verplicht in Noord-Amerika.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het eerste elektrische model van het Japanse merk zou er al heel snel komen.
Hij wordt op 1 april 2023 vervangen door Koji Sato, die op dit moment aan het hoofd staat van Lexus en Gazoo Racing.
We komen iets meer te weten over de toekomstige modellen van het merk, onder andere over de E-3008!