Moet Tesla 160.000 auto’s terugroepen?

Het spook van de falende chip blijft het merk achtervolgen…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 januari 2021
  • Sector

Eind 2019 bleek dat oudere exemplaren van de Tesla Model S en X een soort ‘tijdbom’ aan boord hadden in de vorm van een geheugenchip die te vroeg de geest geeft. Als dat gebeurt, rijden de auto’s nog wel, maar het centrale scherm waarmee je alles bedient valt uit of blokkeert, waardoor veel functies onbeschikbaar worden.

NHTSA

Het Amerikaanse verkeersveiligheidsagentschap NHTSA maakte er in november 2020 officieel een zaak van, waardoor Tesla zich gedwongen zag om de garantie op dit specifieke onderdeel te verdubbelen van 4 naar 8 jaar. Maar vandaag blijkt dat het agentschap geen genoegen neemt met dit lapmiddel van Tesla: het heeft het merk officieel gevraagd om alle getroffen exemplaren proactief naar de dealer terug te roepen om de chip te vervangen door een meer robuust exemplaar. Tesla krijgt nu twee weken om te motiveren waarom het dat niet nodig vindt, maar als de verklaring van het merk de NHTSA niet kan overtuigen, zal die naar de rechtbank stappen om de Californiërs tot actie te dwingen. En de kans is klein dat dit niet gebeurt, want als het centrale scherm faalt, werkt de achteruitrijcamera niet, en die is sinds een paar jaar wettelijk verplicht in Noord-Amerika.

Voor maart 2018

Voor alle duidelijkheid: de Model 3 en Model Y hebben een meer recente en robuuste computer, die sinds 2018 ook in de Model S en X wordt gemonteerd. Het probleem treft dus enkel exemplaren van de S en de X die voor maart 2018 zijn gebouwd.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Jean-François Christiaens. Source ©: The Wall Street Journal.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km