Morgan Plus 8: voor mannen met behaarde borstkas

  • Piette François
  • 06 februari 2012

Eindelijk is de Morgan Plus 8 terug. Ter herinnering: voor wie de Morgan met 4 cilinders kortademig vond, presenteerde het Britse merk de "+8" met (nogal wiedes) een V8. De uitstekende V8 van Rover en Buick om precies te zijn, een motor die tot de jaren negentig zowat de helft van de Britse auto's aandreef.

Ford-episode

Je weet hoe dat gaat: de uitstootnormen deden dit blok uiteindelijk de das om. Morgan verving de V8 dan ook door een V6 uit de Ford Mondeo. Dat betekende geen groot verlies voor de prestaties, maar het charisma was toch niet meer hetzelfde.

Goed nieuws

Nu keert de V8 terug. En het is een terugkeer in stijl. De V8 komt niet in de plaats van de Ford-V6, maar wordt de nieuwe topversie van het gamma. Het blok van 4,8 liter stamt van BMW, werd overgenomen van de Morgan Aero en levert maar liefst 367 pk en 490 Nm. Ruim voldoende om een sportwagen van precies 1,1 ton aan te drijven. Het gaat hier om de originele Morgan, waarvan het concept teruggaat naar de jaren dertig. Voor de muzikale toets biedt Morgan in optie een sportuitlaat aan waardoor niet alleen het geluid maar ook het vermogen toeneemt (tot 390 pk).

De cijfers

De fenomenale verhouding vermogen/gewicht levert explosieve acceleratiewaarden op: het duurt 4,5 seconden om 100 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt 249 km/u, wat misschien een beetje mager lijkt maar vergeet niet dat het profiel nog stamt uit het dinotijdperk en dus de topsnelheid beperkt. De archaïsche ophanging vereist ook een stevige krachtbron. Kortom, de Morgan Plus 8 is een pure, harde auto, voor bestuurders met haar op hun borst, zoals onze Britse vrienden het zouden zeggen.

Het verbruik bedraagt op papier 11 l/100 km voor de versie met automaat (256 g CO2/km). Inderdaad, deze Morgan is de eerste van de 'klassieke' modellen die in optie een automatische versnellingsbak heeft (met zes versnellingen en een sturing die een beetje gas geeft bij terugschakelen).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Morgan.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km