Morgan Plus 8 GTR, de V8 in al zijn glorie!

Het vermogen van de atmosferische V8 van BMW-origine in deze radicale Morgan is opgedreven tot 375 pk! Daarmee wordt het de krachtigste wagen die het merk ooit maakte.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 10 december 2021
  • Lancering

Nadat het een Morgan bouwde voor offroad-gebruik, de Plus Four CX-T, concentreert de kleine Britse autobouwer zich op het circuit met de Plus 8 GTR. Rechtstreeks geïnspireerd door de racewagens van de jaren ‘90, is deze nieuwe versie de krachtigste Morgan die ooit uit de werkplaats van het merk in het Britse Worcestershire rolde. 

Op basis van bestaande chassis

Ja hoor, hij is nieuw, een aantal elementen toch. 9 exemplaren worden er gebouwd, stuk voor stuk op basis van bestaande chassis van de Plus 8, waarvan de meest recente exemplaren dateren uit 2018. Deze radicale versie krijgt deuren, velgen, wielkasten, een splitter vooraan en diffuser achteraan, hardtop, radiatorrooster en zelfs carbon racekuipjes die specifiek voor dit model voorzien zijn. 

De krachtigste V8

Onder de motorkap zit de atmosferische V8 van BMW-origine uit de Plus 8, maar hier wordt hij opgedreven tot 375 pk dankzij een nieuwe motorafstelling en een unieke uitlaat. De prestaties van de bolide zijn nog niet gekend. Wetende dat de laatste ‘klassieke’ Plus 8-modellen ongeveer een ton wogen, twijfelen we er niet aan dat deze GTR-versie snel zal gaan en zeer leuk speelgoed wordt!

Unieke, met de hand gebouwde exemplaren 

Morgan geeft ook geen details over de prijs. Het merk bevestigt wel dat elk exemplaar volledig gepersonaliseerd kan worden door de klant. Ze zullen ook allemaal met de hand gebouwd worden, met respect voor de “traditionele fabricagetechnieken van het huis”. Dat alles om te zeggen dat de 9 Plus 8 GTR’s duur worden, heel duur...


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km