Movanis: EV’s als mobiele elektriciteitscentrale

En het heeft meteen ook een snellaadpaal ontwikkeld die geen zware hoogspanningsaansluiting nodig heeft – ideaal voor afgelegen locaties.

  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 04 oktober 2021
  • Elektrisch

Het Limburgse bedrijf Movanis stelde in augustus een snellaadpaal voor die geen hoogspanningsaansluiting op het net nodig heeft. Klinkt bekend? Eerder deze week schreven we nog over de Drive Booster van E.ON, een dochterbedrijf van de Volkswagengroep, die volgens hetzelfde principe werkt. De snellader trekt via een ‘trage’ wisselstroomaansluiting stroom binnen en laadt een interne batterij op. Wanneer dan een EV snel moet kunnen opladen, wordt de stroom uit die bufferbatterij gebruikt om tot 100 kW aan laadvermogen te geven (Movanis) of zelfs tot 150 kW (Drive Booster).

Auto als batterij

Movanis gaat echter nog een forse stap verder dan E.ON, want zijn snellader is ook V2G-compatibel. Dat betekent dat een aangekoppelde elektrische auto ook stroom kan afgeven in plaats van opnemen. Op die manier kunnen mensen hun wagen gratis opladen met zonnestroom wanneer die overvloedig aanwezig is en op een bewolkte dag de reserve in de batterij van hun auto terug aan het net verkopen.

Mobiele elektriciteitscentrale

Movanis koestert grootse verwachtingen van de technologie en de opkomst van de elektrische auto in België (naar verwachting 1 miljoen EV’s in ons land tegen 2030): “Als je dat potentieel kan benutten is de bouw van nieuwe gascentrales zelfs niet meer nodig”, zo vertelde Frans Clymans, oprichter van Movanis, aan onze collega’s van De TijdHij ziet opportuniteiten voor zijn technologie op parkings van bedrijven die op afgelegen locaties gevestigd zijn – en waar een verzwaring van de stroominstallatie dus veel geld zou kosten – of op carpoolparkings, waar auto’s toch een groot deel van de dag stilstaan en dus hun stroom aan het net kunnen ‘verkopen’. Op middellange termijn hoopt Movanis 1.000 van zijn laadpalen te kunnen installeren.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km