Munro Mk_1: elektrisch werkpaard

Het Schotse merk noemt zijn eerste model “de meest capabele elektrische 4x4”.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 06 december 2022
  • Lancering
  • 2.211 weergaven

Sinds het verdwijnen van de originele Defender zijn er heel wat bedrijven die werken aan alternatieven die even ‘utilitair’ en capabel zijn. Ineos bijvoorbeeld, dat met zijn Grenadier niet alleen de geest maar ook de vorm van de Defender nieuw leven in blaast, het ter ziele gegane Bollinger, maar nu ook het Schotse Munro. Dat bedrijf is nu klaar met zijn Mk_1, een werkpaard met elektrische aandrijving dat exact dezelfde roeping heeft.

Gemaakt voor 50 jaar

Qua design heeft Munro niet al te veel geïnvesteerd om de Mk_1 sierlijk en modern voor de dag te laten komen. En dat was ook niet de bedoeling – dit is een rechttoe rechtaan model dat moet overtuigen met zijn capaciteiten, niet met zijn looks. Hij moet ook makkelijk te produceren zijn. Vandaar de rechte lijnen en de zichtbare scharnieren. Het doelpubliek is dan ook de ‘rurale’ gebruiker die niet inzit met een schram of een bluts in zijn werktuig op vier wielen. Waar het Munro wel om draait is duurzaamheid. Zo zegt het bedrijf dat de Mk_1 gemaakt is om 50 jaar mee te gaan met minimaal standaard onderhoud en onderdelen die makkelijk vervangen kunnen worden. Het gebruikt ook een gegalvaniseerd ladderchassis met een staaldikte van 5mm, terwijl dat bij anderen vaak maar 1,5 mm dik is.

Elektrisch

Die ‘future-proof’ aanpak houdt ook een elektrische aandrijving in, waarmee ook in de toekomst nog gereden kan worden, ongeacht de wetgeving rond het gebruik van verbrandingsmotoren. Munro koos voor een ‘axiaalmotor’ die een lager toerental heeft dan elektromotoren, waardoor er geen reductiebak nodig is. De motor levert, afhankelijk van de uitvoering, 220 of 280 kW aan de vier wielen. Dat zorgt er in combinatie met een bodemvrijheid van 480 mm voor dat hij ver moet geraken, ook naast het asfalt.

Ver, of lang, want Munro heeft het over een gebruiksduur van 16 uur – vergelijk het met de manier waarop bij landbouwmachines gerekend wordt. Om toch een idee te geven van het rijbereik: er is keuze uit een batterijpakket van 61 kWh of 82 kWh, waarbij het laatste moet zorgen voor een rijbereik van ongeveer 300 km. AC-laden kan met een vermogen tot 11 kW, DC snelladen moet in een half uurtje zorgen voor een volledige batterijlading, al zegt Munro niet aan welk vermogen.

De Mk_1 komt volgend jaar op de markt voor een prijs vanaf £49.995 exclusief BTW, zo’n 58.000 euro.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Munro.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km