Volvo
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Ga je op vakantie naar Toscane? Dan heb je geluk: je vindt er goed eten en een rijke cultuur. De mooiste steden zoals Siena, Pisa en Firenze, betoverende gebouwen, rijke musea, … En daar mag je nog iets helemaal anders aan toevoegen: het Piaggio-museum in Pontedera, op een steenworp van Pisa.
Piaggio ken je uiteraard. De belangrijkste fabrikant van Europese tweewielers staat niet alleen voor producten met de badge Piaggio maar ook voor de merken Vespa, Gilera, Derbi, Aprilia, Moto Guzzi en Scarabeo. Ook Ape, de kleine utilitaire driewielers die Italië van noord tot zuid overspoelen, en de vierwielers Porter en Quargo mogen we niet vergeten.
De geschiedenis van Piaggio start in 1884 met scheepsbouw. Al snel volgen vliegtuigen en een eerste watervliegtuig in 1916. Het is dan dat Piaggio zich vestigt in Pontedera, waar het zich vandaag nog altijd bevindt. Aan de schepen en vliegtuigen werden al snel treinen toegevoegd, maar ook trams, bussen, vrachtwagens en zelfs kabelbanen. Het interbellum en het begin van de Tweede Wereldoorlog was een gouden periode voor het bedrijf, maar dat werd cash betaald door de bijna volledige vernietiging van de infrastructuur bij de bombardementen van de geallieerden.
In de nadagen van de oorlog wachtte Italië tal van uitdagingen. Enrico Piaggio droomde ervan Italië mobiel te maken. Het doel? Een nieuwe, eenvoudig en economisch vervoermiddel creëren dat bereikbaar is voor iedereen, ook voor vrouwen. Zo werd de MP5 geboren, die meteen de bijnaam Paperino (Donald Duck) kreeg van de arbeiders. Verleid door het idee gaf Piaggio aan Corradino d’Ascario, één van zijn meest inventieve ingenieurs, de opdracht om een meer geslaagd alternatief te bedenken. Zo ontstond de Vespa, die sinds 1946 geproduceerd wordt.
Ondanks het moeilijke begin groeide Piaggio uit tot het bekende succes en stopte Piaggio alle andere activiteiten om zich exclusief te richten op de ‘wesp’ en zijn afgeleiden. Dit opmerkelijke verhaal wordt verteld in hetzelfde gebouw waar alles begon en waar het fronton nog de sporen draagt van de aeronautische activiteiten van het merk. Het museum is redelijk groot (mevrouw zal tevreden zijn) en beschikt over enkele pronkstukken.
Zo zijn er de eerste prototypes, enkele uitspattingen zoals de Vespa 125 Siluro, die er uitziet als een jachtvliegtuig en met een voor 1951 erg respectabele topsnelheid van 171 km/u, de Vespa ACMA uitgerust met een kanon (?!) en geproduceerd in 1956 voor het Franse leger, enkele wedstrijdexemplaren zoals de schitterend getekende Vespa 98 corsa uit 1947 en zelfs een paar exemplaren die thuis horen in een museum voor moderne kunst zoals de Vespa uit 1962 versierd door Salvador Dali himself. Het adres? 7, Viale Rinaldo Piaggio, I-56025 Pontedera.
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
De nieuwe Ford Explorer 2024 is gearriveerd. En met grote trom: Ford lanceert de commercialisering van zijn elektrische SUV na een indrukwekkende wereldtournee. Actieradius, prijs, opladen… We weten nu alle details over de nieuwe elektrische SUV van Ford!
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...