Mysterieus model: Abarth 2200/2400, één van de grootste geheimen in de GT-wereld!

Hij is subliem, zijn motor heeft een uitzonderlijk stemgeluid en hij is getooid met de magische schorpioen. Toch is deze verrassende GT uit de jaren ‘50 een groot geheim. Laten we samen de Abarth 2200 ontdekken en zijn evolutie, de 2400!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 mei 2022
  • Divers

In de jaren ‘50 had Carlo Abarth een stevige reputatie: zijn tuningwerk op Fiat-basis was succesvol en zijn uitlaatlijnen waren wereldberoemd. Voor Carlo Abarth is dat de ideale springplank om zich te wagen op de markt van de GT’s! Never change a winning team, luidt het gezegde, dus neemt Carlo Abarth de Fiat 2100 als basis. De zescilinder in het model wordt opgeboord naar 2,2 liter, krijgt nieuwe carburateurs en natuurlijk wordt ook de uitlaat veranderd. Het vermogen van het blok stijgt met zo’n 50 pk naar 135 paarden.

Voor het koetswerk doet Abarth een beroep op Michelotti voor de stijl en Allemano voor de assemblage. Helaas weten we niet veel over de productie, waarvan het aantal beperkt bleef tot minder dan 30 stuks!

2400

In 1961 stelde Fiat de 2300 voor. Carlo Abarth maakte van de gelegenheid gebruik om zijn GT, die een cilinderinhoud van 2.4 liter had, te herzien. Het vermogen steeg tot 142 pk en Abarth beloofde een topsnelheid van meer dan 200 km/u! Het model evolueerde ook qua look: koetswerkbouwer Ellena herwerkte de voorkant en Allemano de achterkant!

De 2400 werd ongeveer amper een jaar geproduceerd, het aantal auto's is onbekend. Experts schatten dat er niet meer dan 30 auto's gebouwd werden! Eén ervan was Carlo Abarth's persoonlijke auto. Hij was zo trots op dit model dat hij het in 1964 tentoonstelde op de Autosalon van Genève, ook al werd het al twee jaar niet meer verkocht!

Vandaag

Wil je er ook één? Veel succes! Dan hou je best de catalogi van de veilinghuizen in het oog en moet je waarschijnlijk een paar jaar geduld hebben (het op deze foto's afgebeelde model ging in 2016 onder de hamer bij RM Sotheby's)! Wat de prijs betreft, kun je achter de 1 zeker 5 nullen tellen! Er is echter een alternatief: de Fiat 2300S, bijna even krachtig, gangbaarder en veel betaalbaarder!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: RM Sotheby's / Dirk de Jager.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km