Caterham Bikes: overtuigend of niet?

  • Wouters Bruno
  • 22 november 2013

Op het salon van Milaan zijn we op de stand van Caterham Bikes gestoten. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en laten weten dat ik een grote fan ben van de Caterham 7, die geniale autootjes, ontworpen door Colin Chapman in 1957.

Caterham werd in 1595 opgericht door Graham Neam, en legde de focus vooral op de Lotus Seven, model waar hij al snel de grootste verdeler van werd. Toen in 1972 Lotus de productie van de Seven stil legde, kocht hij de rechten en werktuigen van de Seven over, een model dat vanaf toen als een Caterham door het leven ging. De Seven is nu nog altijd beschikbaar in verschillende versies, waaronder de toegankelijke 165, met een driecilinder van 80 pk van Suzuki.  

Toch ging het bedrijf de laatste jaren door moeilijke tijden. In 2006 werd het verkocht aan een Amerikaans investeringsfonds, en vijf jaar later werd het doorverkocht aan de baas van het Team Lotus, Tony Fernandes. Die gooit het op een akkoordje met Carlos Ghosn van Renault voor 50% van de aandelen van Alpine Renault. Dit jaar maken ze van het salon van Milaan gebruik voor de lancering van de motoren van de groep.

De reden waarom ik zo’n grote fan ben van de Seven is ongetwijfeld omdat dit één van die wagens is dat voor vergelijkbare sensaties zorgt als met een motor. Met wat ik in Milaan gezien heb vraag ik me echter wel af als ik het niet beter bij de wagens van het merk zou houden …   

Er stonden drie modellen in Milaan. Om te beginnen de Brutus 750, een model dat regelrecht uit een « B-movie » lijkt te komen. Een motor (?), verkocht als « street bike », off-road en zelf een sneeuwscooter, echter wel na 4 uur werk om de bijhorende kit te installeren.  

De 750 cc monocilinder heeft een met een scooter vergelijkbare transmissie, wat hem voor zo goed als iedereen toegankelijk maakt. Zijn gewicht van 235 kg en benzinetank van 10 liter zijn op hun beurt dan weer niet in zijn voordeel. Wat de look betreft, daar zal iedereen wel zijn eigen idee over hebben, maar Allessandro Tartarini heeft duidelijk al beter gedaan bij Italjet of Lambretta …

Het tweede model was de Classic E-Bike, een soort van spreidstand tussen tijdloze lijnen en moderne technologieën dat onze vriend Alex Tartarini als volgt beschrijft: « een klassiek design met traditionele materialen, gecombineerd met een moderne look en moderne materialen ». Waarvan akte!  

Tot slot was er nog de Carbon E-Bike en zijn high-tech stijl dat niet verkeerd zou staan in de Formule 1 paddock met zijn kader in koolstofvezel en aluminium, en een Duolever ophanging vooraan zoals op de BMW K. In de loop van 2014 zouden deze modellen op de markt moeten komen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Caterham.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km