Na Italië ook Duitsland voor (niet-fossiele) verbrandingsmotoren na 2035

Onze Oosterburen willen dat auto’s met verbrandingsmotoren ook na 2035 verkocht mogen worden, op voorwaarde dat ze daarbij gebruikmaken van niet-fossiele brandstoffen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 25 februari 2022
  • Buitenland

De door Europa voorgestelde ban op verbrandingsmotoren in auto’s vanaf 2035 staat nog ter discussie. Na de Italiaanse minister voor ecologische transitie vorige week spreekt nu ook Volker Wissing, de Duitse minister van Transport, zich uit voor het langer uitstellen van het verbod op de verkoop van auto’s die rijden op benzine en diesel. Hij deed dat ter gelegenheid van zijn eerste ontmoeting met andere Transportministers tijdens de Europese Raad, schrijft de Duitse krant Handelsblatt. De Duitse minister had het daarbij over verbrandingsmotoren met synthetische brandstoffen. Duitsland staat dus achter het koolstofvrij maken van het transport, maar zegt dat het belangrijk is om daarbij “technologisch open te zijn”.

E-Fuels bij Porsche en HVO bij Audi

De Duitse auto-industrie levert dan wel grote inspanningen voor de elektrificatie van het wagenpark, toch blijft het ook investeren in onderzoek naar nieuwe technologieën voor verbrandingsmotoren. Oliver Zipse, de CEO van BMW, had Beierse parlementsleden eerder deze maand al gewaarschuwd voor de te snelle uitfasering van verbrandingsmotoren. Porsche zet ondertussen in op e-Fuels, al is niet iedereen ervan overtuigd dat die zo proper zijn als wordt beweerd.

Audi heeft deze week dan weer groen licht gegeven voor het gebruik van HVO in sommige van zijn V6 dieselmotoren. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil, behandelde plantaardige olie, een hernieuwbare energiebron die zorgt voor een netto CO2-besparing van 70 tot 95% in vergelijking met traditionele diesel. Die brandstof is al goedgekeurd voor het gebruik in heel wat bestelwagens, wat doet vermoeden dat dat voor de meeste personenwagens ook zou kunnen. HVO is zelfs al verkrijgbaar in sommige tankstations, alleen is de kost om het product te maken vrij hoog. Dat, en het feit dat de accijnzen even hoog zijn als op traditionele diesel, maken het op dit moment tot een duur nicheproduct.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Deutsche Bundestag - Leon Kügeler.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km