Nederland overweegt 100 km/u op snelwegen

Nederland denkt – met tegenzin – na over een nationale snelheidslimiet van 100 km/u om haar bouw- en landbouwsector te redden. Alles heeft te maken met stikstofnormen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 november 2019
  • Divers

Klaas Dijckhoff, fractieleider van de liberale politieke partij VVD in de Nederlandse Tweede Kamer, heeft een opvallende uitspraak gedaan: zijn partij overweegt om een nationale snelheidslimiet van 100 km/u op tafel te leggen. Dat heeft te maken met de uitstoot van stikstof door het wegverkeer en bijzonder complexe sociale problemen bij onze Noorderburen. Een rechtbank heeft de Nederlandse regering namelijk verplicht tot een drastische verlaging van de nationale uitstoot van stikstof, een giftig goedje dat bijzonder schadelijk is voor mens en natuur. De drie grootste veroorzakers van deze stikstofuitstoot in Nederland zijn de landbouw, de bouwsector en het wegverkeer. Nadat de regering eerder al diepgaande maatregelen had aangekondigd om die twee eerste sectoren aan te pakken, kwamen zowel de boeren als de bouwarbeiders massaal op straat en moest het land afrekenen met grote betogingen en snelwegen die werden geblokkeerd door boze boeren. Onvermijdelijk zal ook de transportsector moeten inleveren om tot een eerlijke verdeelsleutel van de stikstofreductie te komen.

Symbolisch

Dat het voorstel voor een lagere snelheidsbeperking net van de VVD komt, is heel symbolisch. Het is namelijk de VVD die in 2012 samen met de extreemrechtse oppositiepartij PVV een verhoging van de nationale snelheidslimiet afdwong, van 120 naar 130 km/u. De VVD heeft ook altijd volgehouden dat het terug verlagen van deze limiet voor haar onbespreekbaar was. Maar de tijden zijn veranderd: “Soms moet je dingen doen die je liever niet wilt. […] Huizen en banen zijn mij heel veel waard”, zei Dijckhoff aan de krant De Telegraaf. Of anders gezegd: niemand wil het, maar als er zo jobs kunnen worden gered, zal Nederland collectief trager moeten gaan rijden.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km