Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De Chinese autobouwer zou in elk geval één van de partijen zijn waarmee Ford in onderhandeling is.
Ford is bezig om zijn voetafdruk in Europa te herzien in de aanloop naar een 100% elektrisch gamma tegen 2030. En dat gaat ook gepaard met het inkrimpen van zijn productiecapaciteit. Er wordt daarover op dit moment onderhandeld met de vakbonden in Duitsland, maar de beslissing over de toekomstige productiestop van de Focus in Saarlouis viel eerder al. Ford zoekt nu naar een overnemer, en tussen de kandidaten zou ook BYD zitten.
BYD is bezig met een stevig offensief in Europa en het gaf eerder al te kennen dat het wel brood zag in één of meerdere fabrieken in onze contreien. Persagentschap Reuters citeert verschillende bronnen die doen vermoeden dat het Chinese merk sterk overwogen wordt door Ford om de fabriek in Saarlouis over te nemen. Er zouden er vijftien potentiële investeerders zijn, met naast BYD onder andere ook Magna en VDL Nedcar, maar volgens de Wall Street Journal zou Ford volgende week een afspraak hebben bij BYD in China, al is dat nieuws niet bevestigd door de autobouwers.
Volgens de Duitse vakbonden zou Ford tegen midden februari een plan klaar willen hebben rond de herstructurering van zijn operaties in Europa. In de fabriek in Keulen zal wel al minstens één elektrisch model gebouwd worden, en ook in het Spaanse Valencia wordt gewerkt aan de Ford-fabriek om de productie van elektrische modellen mogelijk te maken, met ook zonnepanelen die in de toekomst 4,6 MWh aan groene stroom moeten leveren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...