Neen, dit is geen Ferrari 250 GT

Het Britse RML Group komt met de ‘Short Wheelbase’, een klassiek ogende maar modern rijdende ode aan één van de mooiste Ferrari’s ooit gemaakt, met een V12 van het merk onder de kap.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 21 februari 2022
  • Lancering

Waarschijnlijk heb je nog nooit gehoord van RML, maar in het verleden bouwde het Britse bedrijf vooral racewagens, vooral voor het Touring Car kampioenschap. Vandaag levert het achter de schermen engineering-werk voor grotere autobouwers. En nu brengt het dus ook zijn eerste eigen auto op de markt: de Short Wheelbase.

Toch een Ferrari


De Short Wheelbase verwijst zonder verpinken naar de Ferrari 250 GT SWB van de jaren ‘50 en begin jaren ‘60 (en dus niet de waanzinnig dure 250 GTO). Een knappe verschijning dus, ook al zullen sommige details iets te modern ogen voor sommigen. Maar buiten zijn klassieke looks moet deze wagen op en top modern zijn, zowel qua technologie als rij-ervaring. Het koetswerk is gemaakt in koolstofvezel, je krijgt airco, navigatie en bekerhouders, de coupé biedt genoeg ruimte binnenin voor mensen met hedendaagse afmetingen en de veiligheid zou ook op punt moeten staan.


RML startte niet van een wit blad, maar wel met een Ferrari 550 Maranello. Onder de motorkap zit dan ook de 5.5 liter grote V12 van dat model, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Met een gewicht van 1.470 kg en een vermogen van 485 pk aan 7.000 t/min moet de RML Short Wheelbase de klassieke 0 naar 100-sprint afleggen in 4,1 seconden en bijna 300 km/u snel zijn.

RML ontwikkelde een nieuw koelsysteem voor de wagen en op maat bedieningselementen binnenin, ook al toont het nog geen foto’s van het interieur. Het bedrijf wil zo’n 30 stuks van het model bouwen, voor een prijs die rond de 1,35 miljoen pond zou liggen of 1,6 miljoen euro.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: RML.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km