Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Of toch niet echt meer. In werkelijkheid gaat het om een Eagle Lightweigt GT, een moderne interpretatie van een van de meest begeerlijke collectiewagens.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 juni 2020
  • Lancering

1963: Ferrari verkeert in topvorm en domineert de autosport met zijn wilde 250 GTO. De concurrentie doet wat ze kan om een antwoord te vinden. In de VS ontwikkelt ene Carroll Shelby een AC Cobra die zijn gif spuwt via een roffelende V8 van Ford.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Bij Jaguar kiest men voor een meer fijnzinnige aanpak: de E-Type wordt lichter en verfijnder gemaakt. Het resultaat is de Lightweight, een meesterwerkje waarvan er slechts 12 zijn gemaakt. Het merk, dat zich goed bewust is van zijn erfgoed, heeft in 2014 trouwens 6 nieuwe E-Types Lightweight gebouwd die op alle vlak identiek waren aan het origineel.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

De Britse E-Typespecialist Eagle heeft voor een andere aanpak gekozen met zijn versie van de Lightweight GT. Het gaat hier niet om een reproductie maar meer om een modern eerbetoon. De bolide is dus ingrijpend geëvolueerd en meer gericht op de openbare weg dan op het circuit. Zijn zescilinder is uitgeboord tot 4,7 liter en ontwikkelt dankzij 3 genereuze Weber-carburatoren 380 pk, wat 80 pk meer is dan oorspronkelijk.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

De ophanging, de remmen, de uitlaatlijn: voor al die onderdelen zijn de edelste materialen gekozen. Zelfs het nochtans bloedmooie kleed van zijn voorvader is herwerkt om moderner te ogen. Zo is de voorruit ronder en zijn de uitlaatmonden gescheiden.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Een beetje zoals Singer doet met Porsche-modellen verfijnt Eagle de details tot in het extreme en wordt het gewicht zo veel mogelijk beperkt. De Eagle Lightweight GT gooit daarom maar iets meer dan een ton in de weegschaal.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Eagle. Source ©: Eagle.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km