Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
1963: Ferrari verkeert in topvorm en domineert de autosport met zijn wilde 250 GTO. De concurrentie doet wat ze kan om een antwoord te vinden. In de VS ontwikkelt ene Carroll Shelby een AC Cobra die zijn gif spuwt via een roffelende V8 van Ford.
Bij Jaguar kiest men voor een meer fijnzinnige aanpak: de E-Type wordt lichter en verfijnder gemaakt. Het resultaat is de Lightweight, een meesterwerkje waarvan er slechts 12 zijn gemaakt. Het merk, dat zich goed bewust is van zijn erfgoed, heeft in 2014 trouwens 6 nieuwe E-Types Lightweight gebouwd die op alle vlak identiek waren aan het origineel.
De Britse E-Typespecialist Eagle heeft voor een andere aanpak gekozen met zijn versie van de Lightweight GT. Het gaat hier niet om een reproductie maar meer om een modern eerbetoon. De bolide is dus ingrijpend geëvolueerd en meer gericht op de openbare weg dan op het circuit. Zijn zescilinder is uitgeboord tot 4,7 liter en ontwikkelt dankzij 3 genereuze Weber-carburatoren 380 pk, wat 80 pk meer is dan oorspronkelijk.
De ophanging, de remmen, de uitlaatlijn: voor al die onderdelen zijn de edelste materialen gekozen. Zelfs het nochtans bloedmooie kleed van zijn voorvader is herwerkt om moderner te ogen. Zo is de voorruit ronder en zijn de uitlaatmonden gescheiden.
Een beetje zoals Singer doet met Porsche-modellen verfijnt Eagle de details tot in het extreme en wordt het gewicht zo veel mogelijk beperkt. De Eagle Lightweight GT gooit daarom maar iets meer dan een ton in de weegschaal.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...