Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Audi dient de Mercedes C-Klasse, BMW 3-Serie en Alfa Romeo Giulia van antwoord met een volledig nieuwe A4. Zijn design oogt meteen vertrouwd, maar daaronder zitten enkele grondige verbeteringen.
Audi presenteert de nieuwe A4 meteen als vierdeursberline en break (Avant). Het bijzonder gestroomlijnde koetswerk van de nieuwe A4 is enkele centimeters groter, maar dankzij intelligent materiaalgebruik weegt hij (afhankelijk van de motorversie) tot 120 kg minder dan zijn voorganger. Een laag gewicht en dito CO2-uitstoot waren prioriteiten bij de ontwikkeling van de A4.
Qua design is Audi duidelijk behoudsgezind geweest, met de herkenbare singleframegrille en lijnen die sportieve elegantie uitstralen. Opvallend is dat zelfs de basismodellen al beschikken over xenonkoplampen, in optie kun je leds of matrix-leds met dynamische richtingaanwijzers bestellen.
In het interieur belooft Audi meer plaats voor de benen van de passagiers achterin. Belangrijk voor de Avant is de kofferruimte, die varieert van 505 tot 1.510 liter (met neergeklapte achterbank). Elke A4 Avant heeft trouwens een elektrisch bagagescherm en een achterklep die elektrisch opent met een knop. Betaal je extra dan opent de kofferklep sensorgestuurd met een beweging van de voet onder de bumper.
Net als in de nieuwe TT en Q7 kijkt de bestuurder naar digitale instrumenten op een lcd-scherm. Let ook op de erg brede, smalle ventilatieroosters. De A4 krijgt ook een nieuwe generatie van Audi’s MMI-systeem, met in de topversie een touchpad op de ronde bedieningsknop om in en uit te zoomen of om tekens in te voeren. Audi heeft ook gedacht aan een tablet achterin, een interface voor smartphones en een systeem om je smartphone draadloos op te laden in de auto (inductie).
Uiteraard is de veiligheidsuitrusting uitgebreid met systemen zoals actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control of een fileassistent die je stressvrij door aanschuivend verkeer loodst. Opmerkelijk is de zogeheten predictive efficiency assistant die brandstof bespaart door de A4 met data van het navigatiesysteem te laten anticiperen op bijvoorbeeld een helling of een rotonde die nadert.
Hiermee zijn we bij de motoren beland. De A4 start zijn carrière met zeven TFSI- en TDI-motoren met vermogens van 150 tot 272 pk. De Audi A4 2.0 TDI ultra heeft een vastgesteld verbruik van 3,7 liter diesel op 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 95 g/km (Avant: 3,8 l/100 km en 99 g/km). Blikvanger bij de benzines is de 2.0 TFSI ultra die dankzij een nieuwe verbrandingsmethode 4,8 l/100 km verbruikt. Later volgen andere varianten zoals een 2.0 TDI met 122 pk of een aardgasversie.
Audi introduceert de nieuwe A4 berline en Avant in de herfst van dit jaar.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...