Mercedes-Benz
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
Roestvorming bij auto’s lijkt een kwaaltje uit het verleden. Maar volgens een Zweeds rapport dat het Duitse blad Bild oppikte, zijn moderne auto’s gevoeliger voor corrosie dan we denken. De constructeurs zeggen het niet eens te zijn met die bevindingen.
Het Zweedse Rostskyddsmetoder checkt al sinds 1989 nieuwe auto’s voor het Zweedse tijdschrift Vi Bilägare. Voor hun tests onderzoeken de Zweden afdichtingen en bekledingen, en kijken ze met een endoscoop zelfs in holle ruimtes. Op basis daarvan wordt er een prognose opgesteld over de corrosiebestendigheid tijdens de levensduur van de auto in kwestie.
Uit hun onderzoek blijkt dat moderne auto’s vaak opvallend minder bewapend zijn tegen het extreme Zweedse klimaat dan algemeen wordt aangenomen. Het blad Bild haalt onder meer het voorbeeld van de Volvo V70 aan, die door Vi Bilägare in 1999 nog als perfect bewapend tegen sneeuw, vocht en strooizout werd omschreven. De Volvo’s die het Zweedse blad in 2018 testte, de XC40 en V60, scoren voor corrosiepreventie nog maar drie van de maximale vijf sterren.
Opvallend goed zijn de scores van de Duitse constructeurs. Dit jaar scoorden de Audi A6 en A8 bijvoorbeeld de volle vijf sterren, net als de Mercedes S-Klasse. De BMW 1-Reeks, Volkswagen Golf en Tiguan haalden op hun beurt vier sterren.
Renault sluit met de Espace (vijf sterren) en Mégane ST (vier sterren) in dat rijtje aan, terwijl de Citroën C3 Aircross en Peugeot 308 SW zich met drie sterren bij de score van Volvo aansluiten. Nog opvallend is de score van Ford: dat scoort met de Focus, S-Max en Ecosport bijvoorbeeld amper twee sterren.
In een reactie laten de constructeurs weten het niet eens te zijn met de resultaten en de manier waarop het onderzoek gebeurt. “Onze producten worden het hele jaar door getest op corrosie, zowel in laboratoria als in reële rijomstandigheden”, zeggen onder meer Volvo en Ford. “Het Zweedse blad gaat uit van een prognose, terwijl bij ons het testwerk veel grondiger gebeurt”, laat de Belgische Ford-importeur weten.
“Uit onze tests blijkt dat we onze producten volledig kunnen vertrouwen, zowel in het extreme weer van Zweden als in ons Belgische klimaat. De Belgische klanten hoeven zich dus geen zorgen te maken”, aldus Ford. “Onze corrosiegarantie van twaalf jaar wordt door klanten zelden tot nooit gebruikt. We verwachten dat dit bij de XC40 en V60 niet anders zal zijn”, zegt de Belgische Volvo-importeur.
5 sterren: Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse, Renault Espace
4 sterren: Audi A4 (Allroad en Avant), BMW 1-Reeks, Lexus LS 500h, Mercedes A-Klasse, Opel Insignia Country Tourer, Renault Mégane ST, Seat Arona, VW Golf (en e-Golf), VW Passat (Variant en Alltrack), VW Tiguan (en Allspace)
3 sterren: Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Wagon, Hyundai Ioniq (EV), Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland X, Peugeot 308 SW, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40, VW T-Roc
2 sterren: Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Subaru XV
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.