Nieuwe C-Klasse enkel nog met viercilinders

En ja, dat geldt zelfs voor de AMG-versies.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 12 februari 2021
  • Toekomst

Nieuwe C-Klasse enkel nog met viercilinders

De nieuwe generatie van de bestseller van het merk zou nog eind dit jaar op de markt komen. In een interview met het Amerikaanse magazine Car and Driver vertelde hoofdingenieur Christian Früh dat de nieuwkomer in elk geval zijn achterwielaangedreven architectuur behoudt.

Nieuwe C-Klasse enkel nog met viercilinders

Net zoals de nieuwe S-Klasse wordt het dashboard gedomineerd door een gigantisch, verticaal opgesteld aanraakscherm. De uitgaande generatie was voor het eerst verkrijgbaar met luchtveren, maar die optie verdwijnt weer in de nieuwe C-Klasse, al zijn adaptieve schokdempers wel nog te bestellen. De nieuwe generatie mag wel als eerste uitpakken met meesturende achterwielen - alweer zoals op de nieuwe S-Klasse.

Nieuwe C-Klasse enkel nog met viercilinders

Enkel viercilinders

De grootste schok zit echter in de neus van de nieuwe C-Klasse: geen zes- of achtcilinders meer, het hele gamma kiest voor viercilindermotoren. Die zijn bovendien allemaal hybride, van een bescheiden milde hybridisering onder een spanning van 48V tot krachtige plug-inhybride varianten.

Nieuwe C-Klasse enkel nog met viercilinders

Zelfs de AMG-versie, die veel klanten niet enkel kochten om het vermogen maar ook om de roffelende V8-soundtrack, ziet zijn aantal cilinders halveren. Toch belooft Mercedes nog steeds vermogens van ver boven de 500 pk. Aan het andere eind van het motorenpalet is het definitief gedaan met viercilinders lenen bij Renault, ook bij de diesels, terwijl de manuele versnellingsbak eveneens verdwijnt. De nieuwe C-Klasse wordt enkel nog verkocht met een negentrapsautomaat.

Nieuwe C-Klasse enkel nog met viercilinders

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes C-Klasse ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes C-Klasse zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Automedia. Source ©: Car and Driver.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km