Mercedes-Benz
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!
De nieuwe Audi A7 Sportback werd eerst alleen aangeboden met V6-motoren en Quattro-vierwielaandrijving. Nu krijgt hij er een viercilinder diesel en voorwielaandrijving bij. En dat brengt een lager prijskaartje met zich mee.
De A7 Sportback begon zijn carrière met twee motoren: de 55 TFSI, met 340 pk en 500 Nm, en de 50 TDI, met 286 pk en 620 Nm. De benzine drijft de vier wielen aan met een gerobotiseerde zevenbak, de diesel doet dat met een klassieke achttrapsautomaat. De instapprijs van de A7 lag dus op ongeveer 70.000 euro.
Nu komt er een 2.0 TDI viercilinder bij, die 204 pk produceert. De nieuwe instapdiesel heet in de nieuwe, complexe Audi-nomenclatuur 40 TDI. Standaard krijgt hij de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, die alleen de voorwielen aandrijft. De instapprijs van de Audi A7 Sportback komt daardoor uit op 60.500 euro.
De nieuwe 40 TDI moet vooral zakelijke rijders aanspreken met zijn minder hoge CO2-uitstoot: tussen 117 en 127 g/km afhankelijk van de uitvoering. De instapdiesel gebruikt net als de V6-motoren een microhybridesysteem, dat hier op 12 volt werkt in plaats van 48 volt in de andere modellen.
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!