Na een carrière van 7 jaar is de Mercedes
C-Klasse aan vervanging toe. Mercedes onthult de nieuwe generatie van zijn
belangrijkste model en kiest qua design heel duidelijk voor evolutie en niet
voor revolutie.
Sterker nog: vooraan of in profiel zullen
niet-ingewijden nauwelijks het verschil met zijn voorganger zien, terwijl de
achterkant van de A-Klasse
berline overgenomen lijkt. De neus heeft bovendien veel weg van die van de recente
S-Klasse. De nieuwe C-Klasse is 6,5 centimeter gegroeid en aan de wielbasis
is er 2,5 centimeter bijgekomen.
Vierwielsturing
Net zoals die laatste mag de nieuwe C rekenen
op optionele vierwielsturing, waardoor de draaicirkel met 40 centimeter inkort.
Hij neemt van het vlaggenschip van het merk
ook het enorme centrale aanraakscherm over voor de bediening van zowat alle
functies aan boord. Wie afkerig is van touchscreens, kan de meeste zaken ook
bedienen met de stemcontrole met kunstmatige intelligentie MBUX.
Grote batterijen, sterke diesels
Qua motoren is het aanbod nog nooit zo breed
geweest bij de C-Klasse.
Aan de ene kant biedt Mercedes nog steeds
dieselmotoren, allemaal op basis van een mildhybride 2.0-viercilinder. Die
ontwikkelt 163 pk en 380 Nm als 200d, 200 pk en 440 Nm als 220d en 265 pk en
550 Nm als 300d met twee turbo’s.
En aan het andere uiterste vinden we de
plug-inhybride C 300 e. Dankzij een batterij die even groot is als die van
sommige compacte elektrische auto’s (25,4 kWh) verdubbelt het puur elektrische
rijbereik in vergelijking met de vorige generatie tot 100 kilometer.
Dat maakt dat deze PHEV ook een laadvermogen
krijgt dat met dat van een EV vergelijkbaar is: 11 kW op wisselstroom (aan een
wallbox) en 54 kW aan gelijkstroom aan een publieke snellader, op voorwaarde
dat je de optionele CCS-stekker bestelt. De dieselhybride
van de vorige C-Klasse is verdwenen.
Allemaal automatisch
Tussen de stekkerhybrides en de diesels zitten
ook nog drie benzines, ook telkens viercilinders met mildhybride ondersteuning.
De C180 en C200 halen respectievelijk 170 pk/250 Nm en 204 pk/300 Nm uit een
1.5-turboviercilinder, de C300 kiest voor een 2.0 om 258 pk en 400 Nm te
ontwikkelen.
Alle motoren zijn aan een negentrapsautomaat
gekoppeld en de twee krachtigste benzinemotoren kunnen als optie met
vierwielaandrijving worden besteld. Later volgen ook nog AMG-versies, maar
zoals we eerder al meldden, halveren
die hun aantal cilinders van 8 naar 4.
De C-Klasse komt nog deze zomer op de markt, maar prijzen
hebben we voorlopig nog niet.
Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Mercedes C-Klasse ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes C-Klasse zoekertjes nu hier: