Nieuwe Range Rover Sport: de referentie in sportieve luxe

Deze derde generatie legt de lat hoog, heel hoog!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 10 mei 2022
  • Lancering
  • 15.269 weergaven

Terwijl velen denken dat de Ranger Rover Sport al sinds jaar en dag deel uitmaakt van de catalogus van de Britse autobouwer Land Rover, werd de eerste generatie pas 17 jaar geleden gelanceerd. In 2005 werd hij voor het eerst gebouwd op het onderstel van de Discovery van toen. De tweede generatie werd hoger gepositioneerd, met de Range Rover als technische basis. De in 2013 op het autosalon van New York door Daniel Craig gelanceerde luxueuze SUV maakt zich nu op om de fakkel door te geven aan een derde generatie die ook afgeleid is van de Range Rover

Kracht en wendbaarheid 

Niet geheel onverwacht hebben de Britse ontwerpers opnieuw gekozen voor een gespierde look met strakke oppervlakken, wat kracht en wendbaarheid moet uitstralen. Ondanks een stevige stilistische evolutie blijft het profiel van de auto onmiddellijk herkenbaar. Korte overhangen, een charismatische voorkant en sterk hellende voor- en achterruiten dragen allemaal bij tot een imposante aanwezigheid op de weg, die de indruk wekt dat deze Range altijd klaar is om toe te slaan. Het geheel wordt geaccentueerd door een heel verfijnde lichtsignatuur, die moet doet denken aan de dichtgeknepen ogen van een wild beest dat zijn prooi besluipt... 


Volledig elektrisch in 2024 

Hoewel de Range Rover Sport in 2024 een 100% elektrische motor krijgt, zal hij vanaf het begin kunnen worden uitgerust met twee een keuze uit twee hybridemotoren of een krachtige supercharged V8 benzine. Klanten zullen kunnen kiezen voor een 6-cilinder benzine, gekoppeld aan een elektromotor, die samen 440 pk (P440e) of 510 pk (P510e) ontwikkelt, of zelfs voor een ‘ouderwetse’ Twin Turbo V8, zonder enige vorm van hybridisatie, die niet minder dan 530 pk levert (P530)!

Qua prestaties zorgt dit voor een sprint van 0 naar 100 km/u van respectievelijk 5,4, 5,8 en 4,5 seconden. Er zullen ook bescheidener versies zijn met zes-in-lijn dieselmotoren met 250, 300 en 350 pk. Tenslotte bieden beide hybrides een volledig elektrische actieradius van maximaal 113 km. 

Een resoluut high-tech 4x4

De nieuwe Range Rover Sport heeft een uitgesproken focus op connectiviteit, dankzij een hypermoderne technologische basis. Daartoe behoren een 13,1 inch infotainmentscherm op het dashboard en een 13,7 inch scherm achter het stuur, een luchtzuiveringssysteem om geuren, bacteriën, virussen en allergenen in het interieur te verminderen, een keuze uit een aantal audiosystemen waaronder een systeem van Meridian met 1.430 watt en 29 luidsprekers, en noise cancelling in het interieur van de auto. Natuurlijk biedt hij ook integratie van Amazon Alexa, Android Auto en Apple CarPlay.

Zorgen voor Moeder Natuur

De Range Rover Sport is zowel volumineus als krachtig. Hij is dus geen toonbeeld van zuinigheid. Om pil wat te vergulden, is hij uitgerust met duurzame materialen, zoals Ultrafabrics, dat het traditionele leer vervangt. Wie veeleisender is, kan echter altijd kiezen voor zacht Windsor of semi-aniline leer. 

Comfort en veelzijdigheid

Het model belooft een uitzonderlijk comfort, vooral dankzij door de luchtvaart geïnspireerde zetels en een dynamische pneumatische ophanging die instelbare luchtveren introduceert in combinatie met actieve dempers met dubbele kleppen voor een optimale combinatie tussen dynamiek en comfort. In ware Range Rover-stijl is het model uiteraard ook uitgerust met het gelauwerde en gepatenteerde Terrain Response-systeem, dat een reeks instellingen toepast die het best passen bij het terrein waarover gereden wordt. Er is ook een terrein-vriendelijke cruise control die de bestuurder zelfs in verraderlijke omstandigheden helpt navigeren door gelijkmatig vooruit te blijven rijden terwijl er rekening wordt gehouden met de aard van het terrein.

De Range Rover Sport wordt standaard geleverd met een achttraps automaat en intelligente vierwielaandrijving. Hij kan bij Jaguar Land Rover dealers besteld worden aan een prijs vanaf € 95.000.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Deze A110 R wordt voorgesteld als de ultieme expressie van lichtheid en prestaties. Daarmee moet hij Alpine in schoonheid het tijdperk van de verbrandingsmotoren laten afsluiten bij de overgang naar de elektrische toekomst...

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Het zou eigenlijk eerder stoppen, maar de productie werd verlengd omdat een aantal exemplaren van het model verloren gingen toen een autotransportschip eerder dit jaar zonk.

Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot spijkert de elektrische versie van zijn 208 bij. Op het menu: een verbeterde efficiëntie, maar ook een krachtigere motor!

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Het merk met de ‘double chevron’ heeft zijn nieuwe logo onthuld. Nu ja, ‘nieuw’… Dit 10de logo in de geschiedenis van Citroën keert eerder terug naar het originele ovale logo uit 1919. Ken je dat nog?

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km