Nikola Badger: 950 elektrische kilometers

De Amerikaanse vrachtwagenbouwer Nikola brengt een forse elektrische pick-up uit de markt die zijn motoren met zowel batterijen als een brandstofcel voedt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 februari 2020
  • Elektrisch

Nikola Badger: 950 elektrische kilometers

Nikola Motors haalt zijn naam bij de Kroatische uitvinder Nikola… Tesla. De Amerikaanse constructeur streeft net zoals de autobouwer Tesla naar een uitstootvrije toekomst, maar kiest een andere weg: in plaats van berlines en SUV’s werkt het aan vrachtwagens, en in plaats van de elektromotoren te voeden met batterijen kiest het voor brandstofcellen op waterstof.

Nikola Badger: 950 elektrische kilometers

Alleen is het merk nu wel in het vaarwater van het merk van Musk gekomen door een paar maand na de Cybertruck zelf een pick-up te onthullen: de Badger (Engels voor honingdas). Die oogt weliswaar een pack conventioneler dan het hoekige… ding van Tesla, maar hij zet net zo sterk in op forse prestaties: hij sprint van 0 naar 96 km/u (60 mijl per uur) in 2,9 seconden dankzij een piekvermogen van 906 pk. Het continu vermogen is meer bescheiden (455 pk), maar hij heeft wel steeds 1.330 Nm aan koppel ter beschikking.

Nikola Badger: 950 elektrische kilometers
Nikola Badger: 950 elektrische kilometers

Net zoals de vrachtwagens van Nikola heeft de Badger een brandstofcel aan boord. Die zet waterstof om in elektriciteit om de elektromotoren te voeden. Maar hij heeft ook een grote batterij – waarvan het formaat niet wordt verklapt. Zowel op waterstof als op de batterijen geraakt de pick-up ongeveer 480 kilometer ver, waardoor het totale rijbereik dus rond de 950 kilometer ligt.

Nikola Badger: 950 elektrische kilometers

Als je naar de specificaties kijkt, wordt snel duidelijk waarom de auto ook een batterij heeft: de brandstofcel heeft een piekvermogen van 120 kW (163 pk) en zal dus niet voldoende kracht kunnen geven om de elektromotoren hun volle potentieel te laten blootgeven.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Nikola.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km