Nio ET5: de “Chinese Model 3” met een heel groot rijbereik

Nio, dat in Europa vol in de aanval gaat, heeft zijn nieuwe elektrische verleidingspoging onthuld: de ET5, een berline die uitgerust kan worden met een batterij die een capaciteit biedt tot 150 kWh! Genoeg om de Tesla Model 3 en de BMW i4 de loef af te steken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 december 2021
  • Lancering
  • 14.056 weergaven

Nadat het begin dit jaar zijn grote ET7 berline onthulde, sluit de Chinese autobouwer Nio 2021 af met de voorstelling van zijn middelgrote ET5 berline. Terwijl die eerste gemaakt is om de Tesla Model S te bekampen, moet de tweede eerder in de voetsporen treden van de Tesla Model 3, de BMW i4 of nog de Polestar 2, om er maar enkele op te noemen.

Ondanks zijn compactere proporties telt de ET5 hetzelfde aantal batterijmodules als zijn grote broer, de ET7. Klanten krijgen dus de keuze tussen drie batterijen met een genereuze opslagcapaciteit: 75 kWh voor de Standard Range, 100 kWh voor de Long Range en zelfs 150 kWh voor de Ultralong Range.

Een rijbereik van meer dan 1.000 km

Daarmee kan de ET5 een indrukwekkend rijbereik claimen, dat respectievelijk oploopt tot meer dan 550 km; meer dan 700 km en zelfs meer dan 1.000 km, ook al vermeldt Nio in zijn persbericht niet de gebruikte homologatiecyclus. Als het zou gaan om de Chinese cyclus, willen we erop wijzen dat die een stuk optimistischer is dan onze WLTP-cyclus. Maar met dit soort batterijen zal een berline met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 in elk geval geen mal figuur slaan in reële rijomstandigheden… Zonder daarbij te vergeten dat Nio zich in elk geval wil positioneren als kampioen van de batterijswap

In de ET5 zitten twee elektromotoren: een 210 kW (286 pk) sterk blok dat de achterwielen aandrijft, en een 150 kW (204 pk) blok dat zich om de voorwielen bekommert. Daardoor klinken de prestaties eerder veelbelovend: Nio kondigt een 0-100 km/u sprint aan van 4,3 seconden. 

Ook voor Europa?

Nio start in september 2022 met de levering van de ET5, waarvan de prijzen starten aan 328.000 RMB, zo’n 45.500 euro volgens de huidige wisselkoers. We weten nog niet of / wanneer deze ET5 in Europa op de markt komt. Maar Nio start op dit moment zijn grote offensief op het Oude Continent via Noorwegen, waarna het in 2022 uitbreidt naar Duitsland, Nederland, Zweden en Denemarken. Heel wat ‘andere markten’ staan voor Nio op het programma vanaf 2025.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische auto's zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Aanbevolen tests voor jou

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 13.050
2016
113.244 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km