Nio wijdt zijn eerste Europese batterijwisselstation in

Nio mikt niet op ultrasnel opladen voor zijn elektrische modellen, maar kiest voor een nog vlottere procedure: batterijwissels.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 november 2021
  • Elektrisch

Tanken gaat nog steeds veel sneller dan een EV opladen. Ondanks 800V-architecturen die honderden kW aan laadvermogen kunnen slikken duurt het nog steeds een paar tientallen minuten voor je verder kan. Maar bepaalde constructeurs zoals Renault en Nio hebben een nog snellere oplossing in het oog: een volledig accupakket wisselen.

Première in Noorwegen

De Fransen hebben die oplossing ondertussen alweer opgegeven (of toch op dit moment), maar de Chinezen houden vol. Nadat Nio honderdduizenden batterijwissels heeft uitgevoerd in China wil het nu hetzelfde komen doen in Europa. Daarom heeft het een eerste wisselstation geopend in Noorwegen. Het Scandinavische land zou er zo nog 20 krijgen, waarna de dienst naar Duitsland wordt uitgerold.

Abonnement

Het principe is eenvoudig: de klant rijdt het station binnen, waar de hele wissel automatisch gebeurt, en rijdt na 5 minuten met een volle accu buiten. Van 0 naar 100 procent in 5 minuten, dat is bliksemsnel maar niet gratis. Bij aankoop van de wagen moet de klant kiezen voor een maandelijks abonnement en zijn batterijen huren. De prijzen gaan van 140 tot 200 euro per maand in functie van het rijbereik (standard of long range). Het systeem is bovendien beperkt tot 6 wissels per maand. Daarna moet de klant nog bijbetalen bovenop zijn abonnement.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Nio.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km