Nissan Micra: nieuwe motoren en sportieve aankleding

Nissan brengt zijn kleine Micra weer onder de aandacht door hem twee nieuwe motoren en een nieuwe automatische versnellingsbak te geven, naast een nieuwe uitrustingslijn met de naam N-Sport.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 februari 2019

De Nissan Micra schrapt zijn vroegere 0.9-turbomotor van 90 pk die hij met onder meer de Renault Clio deelde en vervangt die door een nieuwe 1.0-turbo. Die laatste is niet alleen sterker (+ 10 pk) en koppelrijker (+ 20 Nm) dan de oude 0.9, maar hij is ook 0,6 tot 0,7 l/100 km zuiniger. Dat komt neer op een vermindering van de CO2-uitstoot met 13 à 15 g/km, afhankelijk van de uitrusting. Daarmee start zijn gehomologeerde CO2-uitstoot bij 103 g/km.

Xtronic

Naast de standaard manuele vijfversnellingsbak is deze nieuwe motor ook verkrijgbaar met een automatische transmissie met de naam Xtronic. Dat is een première sinds de introductie van deze vijfde generatie van de Micra in 2016. Het is een CVT-overbrenging, maar dan wel met een ‘geperfectioneerde’ werking om het ‘koffiemoleneffect’ bij hernemingen te beperken, onder meer door gesimuleerde ‘nepversnellingen’. De CO2-uitstoot van deze Xtronic begint bij 111 g/km.

117 pk

Naast de 100 pk sterke eenliter, die de naam IG-T draagt, krijgt de Micra nog een andere 1.0, de DIG-T, die een totaal ander blok zou hebben. Die laatste ontwikkelt 117 pk, maar vooral een koppel dat dankzij een overboostfunctie tijdelijk kan pieken op 200 Nm, tegenover 160 Nm (of 144 Nm met automaat) voor de IG-T. Volgens Nissan is de DIG-T “afgesteld op klanten die sportiever willen rijden”.

Nog steeds een diesel

Naast deze twee nieuwe motoren blijft de Micra ook nog verkrijgbaar met de atmosferische 1.0-benzinemotor van 71 pk en met een 1.5-diesel van 90 pk.

N-Sport

Tot slot maakt Nissan van de gelegenheid gebruik om een nieuwe uitrustingslijn met sportieve accenten toe te voegen aan het Micra-gamma. Die heet N-Sport en is verkrijgbaar op beide 1.0-turbomotoren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

De elektrische EQ-familie van Mercedes telt tegenwoordig een breed scala aan modellen voor alle behoeften. Laten we de verschillende leden van deze familie eens overlopen.

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Het model is misschien een beetje in de vergetelheid geraakt, maar de eerste exemplaren van de Opel Frontera kunnen nu als oldtimer ingeschreven worden! Een model dat weleens gewild zou kunnen worden. We leggen uit waarom.

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Van een grote SUV tot een kleine roadster, langs een vierdeurs-GT en een SUV-coupé: dit is alles wat we al weten over de toekomstige modellen van Polestar.

Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Het model krijgt een nieuwe, meer efficiënte batterij en elektromotor.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km