Met zijn nieuwe 3-Reeks, die de
codenaam G20 meekrijgt, is BMW aan de zevende generatie toe. Het verrast je
ongetwijfeld niet, maar de Duitsers kiezen opnieuw voor een voorzichtige
stijlevolutie vergeleken met zijn voorganger.
Scherper getekend
Voor het design van deze 4,71
meter lange en 1,83 meter brede BMW 3-Reeks vertrokken ze in München van het
vertrouwde silhouet, maar voegden ze meer scherpe lijnen en plooien toe dan
zijn voorganger. Vooraan vallen meteen de grotere nieren op en de meer gedetailleerde
koplampen, die standaard voorzien zijn van led-technologie. Achteraan worden de
led-lichten smaller en breder, begint de koffer iets hoger en krijg je
standaard twee uitlaten.
Meer plaats
Binnenin geeft BMW het dashboard
een nodige update. Dat van zijn voorganger begon de sporen van zijn leeftijd te
tonen, maar het nieuwe interieur voegt heel wat moderniteit toe, met opnieuw
scherpe lijnen, hoeken en digitale displays. Het infotainmentscherm is nog
steeds een breed touchscreen, maar is nu iets meer ingewerkt in het dashboard.
Klimaatregeling en radio wisselen van plaats, terwijl de knoppen op de
middentunnel een nieuwe lay-out kregen. Een 41 millimeter langere wielbasis
levert meer interieurruimte op. De kofferruimte bedraagt 480 liter, en de
achterbank is standaard neerklapbaar in een 40/20/40-verhouding.
Dieselvertrouwen
Onder de motorkap debuteert deze
3-Reeks met twee benzine- en drie dieselmotoren. BMW gelooft dus nog duidelijk
in de zelfontbrander. De motoren zijn evoluties van de motoren in de uitgaande
3-Reeks, die allemaal beantwoorden aan de strenge Euro 6d-TEMP-norm. Het
benzineaanbod begint met de 320i, een 184 pk en 300 Nm sterke 2.0 viercilinder
gekoppeld aan een herwerkte achttrapsautomaat, gevolgd door de 330i. Dat is
eveneens een 2.0 met achttrapsautomaat, in dit geval 258 pk en 400 Nm sterk.
Hybride op komst
Het dieselaanbod begint op zijn
beurt met de 318d (2.0, 150 pk, 320 Nm, manuele zesbak), gevolgd door de 320d
(2.0, 190 pk, 400 Nm, manuele zesbak, ook verkrijgbaar met
xDrive-vierwielaandrijving) en de 330d (3.0 zescilinder, 265 pk, 580 Nm,
achttrapsautomaat). Later volgen er nog een M 340i, met 374 pk uit een
benzinezescilinder in combinatie met xDrive, en de plug-inhybride 330e. Die is
252 pk sterk maar haalt dankzij een “XtraBoost”-functie tijdelijk 293 pk, en
heeft een volledig elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Er volgen
ongetwijfeld nog andere motoren, maar deze bevestigt BMW alvast officieel.
Verbeterde rijdynamiek
Rijdynamiek stond hoog
aangeschreven in het lastenboek, met concurrenten als de Jaguar XE en Alfa
Romeo Giulia die op dat vlak ook bijzonder hoog scoren. De BMW-ingenieurs
werkten dus hard aan het rij- en stuurgedrag en de remmen. Het zwaartepunt ligt
iets lager, het spoor is breder en de Duitsers streefden naar een optimale
50/50-gewichtsverdeling over beide assen. De nieuwe 3-Reeks is 25 tot 50
procent stijver en tot 55 kilogram lichter dan zijn voorganger, en moet dankzij
nieuwe dempers voor meer koetswerkcontrole, meer rijcomfort en een stillere
geluidsbeleving zorgen. Optioneel is er een 10 millimeter lagere M
Sport-ophanging of een adaptieve, gestuurde M Sport-ophanging.
“Hey BMW”
De rijhulp werd uiteraard ook
onder handen genomen, en optioneel is die bijzonder uitgebreid. Van een
adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookhulp en filehulp, die je ook probleemloos
door wegenwerken moet leiden, over uitgebreide parkeerhulp tot camera’s en sensoren
allerhande. Ook de connectiviteit krijgt een grondige update. De 3-Reeks is de
eerste BMW die gebruik maakt van het nieuwe “Hey BMW”-spraakbesturingssysteem.
Net als bij de Mercedes A-Klasse kan je een virtuele assistent aanspreken voor
allerlei informatie, van het aanpassen van de klimaatregeling tot het
raadplegen van de handleiding van je nieuwe 3-reeks.
Lancering
De nieuwe BMW 3-Reeks wordt
officieel voorgesteld op het salon van Parijs en op de markt gelanceerd in
maart 2019.