Officieel: alle informatie over de nieuwe BMW 3-Reeks

De grootste première op de BMW-stand op het salon van Parijs is ongetwijfeld de nieuwe BMW 3-Reeks. Deze nieuwe generatie moet qua rijdynamiek, connectiviteit en veiligheid het laken opnieuw naar zich toe trekken.

  • Bervoets Wim
  • 02 oktober 2018
  • Lancering
  • 1.230 weergaven

Met zijn nieuwe 3-Reeks, die de codenaam G20 meekrijgt, is BMW aan de zevende generatie toe. Het verrast je ongetwijfeld niet, maar de Duitsers kiezen opnieuw voor een voorzichtige stijlevolutie vergeleken met zijn voorganger.

Scherper getekend

Voor het design van deze 4,71 meter lange en 1,83 meter brede BMW 3-Reeks vertrokken ze in München van het vertrouwde silhouet, maar voegden ze meer scherpe lijnen en plooien toe dan zijn voorganger. Vooraan vallen meteen de grotere nieren op en de meer gedetailleerde koplampen, die standaard voorzien zijn van led-technologie. Achteraan worden de led-lichten smaller en breder, begint de koffer iets hoger en krijg je standaard twee uitlaten.

Meer plaats

Binnenin geeft BMW het dashboard een nodige update. Dat van zijn voorganger begon de sporen van zijn leeftijd te tonen, maar het nieuwe interieur voegt heel wat moderniteit toe, met opnieuw scherpe lijnen, hoeken en digitale displays. Het infotainmentscherm is nog steeds een breed touchscreen, maar is nu iets meer ingewerkt in het dashboard. Klimaatregeling en radio wisselen van plaats, terwijl de knoppen op de middentunnel een nieuwe lay-out kregen. Een 41 millimeter langere wielbasis levert meer interieurruimte op. De kofferruimte bedraagt 480 liter, en de achterbank is standaard neerklapbaar in een 40/20/40-verhouding.

Dieselvertrouwen

Onder de motorkap debuteert deze 3-Reeks met twee benzine- en drie dieselmotoren. BMW gelooft dus nog duidelijk in de zelfontbrander. De motoren zijn evoluties van de motoren in de uitgaande 3-Reeks, die allemaal beantwoorden aan de strenge Euro 6d-TEMP-norm. Het benzineaanbod begint met de 320i, een 184 pk en 300 Nm sterke 2.0 viercilinder gekoppeld aan een herwerkte achttrapsautomaat, gevolgd door de 330i. Dat is eveneens een 2.0 met achttrapsautomaat, in dit geval 258 pk en 400 Nm sterk.

Hybride op komst

Het dieselaanbod begint op zijn beurt met de 318d (2.0, 150 pk, 320 Nm, manuele zesbak), gevolgd door de 320d (2.0, 190 pk, 400 Nm, manuele zesbak, ook verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving) en de 330d (3.0 zescilinder, 265 pk, 580 Nm, achttrapsautomaat). Later volgen er nog een M 340i, met 374 pk uit een benzinezescilinder in combinatie met xDrive, en de plug-inhybride 330e. Die is 252 pk sterk maar haalt dankzij een “XtraBoost”-functie tijdelijk 293 pk, en heeft een volledig elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Er volgen ongetwijfeld nog andere motoren, maar deze bevestigt BMW alvast officieel.

Verbeterde rijdynamiek

Rijdynamiek stond hoog aangeschreven in het lastenboek, met concurrenten als de Jaguar XE en Alfa Romeo Giulia die op dat vlak ook bijzonder hoog scoren. De BMW-ingenieurs werkten dus hard aan het rij- en stuurgedrag en de remmen. Het zwaartepunt ligt iets lager, het spoor is breder en de Duitsers streefden naar een optimale 50/50-gewichtsverdeling over beide assen. De nieuwe 3-Reeks is 25 tot 50 procent stijver en tot 55 kilogram lichter dan zijn voorganger, en moet dankzij nieuwe dempers voor meer koetswerkcontrole, meer rijcomfort en een stillere geluidsbeleving zorgen. Optioneel is er een 10 millimeter lagere M Sport-ophanging of een adaptieve, gestuurde M Sport-ophanging.

“Hey BMW”

De rijhulp werd uiteraard ook onder handen genomen, en optioneel is die bijzonder uitgebreid. Van een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookhulp en filehulp, die je ook probleemloos door wegenwerken moet leiden, over uitgebreide parkeerhulp tot camera’s en sensoren allerhande. Ook de connectiviteit krijgt een grondige update. De 3-Reeks is de eerste BMW die gebruik maakt van het nieuwe “Hey BMW”-spraakbesturingssysteem. Net als bij de Mercedes A-Klasse kan je een virtuele assistent aanspreken voor allerlei informatie, van het aanpassen van de klimaatregeling tot het raadplegen van de handleiding van je nieuwe 3-reeks.

Lancering

De nieuwe BMW 3-Reeks wordt officieel voorgesteld op het salon van Parijs en op de markt gelanceerd in maart 2019.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Ghibli: het einde nadert!

Maserati Ghibli: het einde nadert!

Het merk stopt in 2024 met de productie van de berline.

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

Brabus buigt zich over de EQS om hem een groter rijbereik te geven!

En hij krijgt geen extra vermogen, wat zeldzaam is bij de tuner! Zijn koetswerk krijgt daarentegen wel een speciale behandeling…

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

Op circuit rijden maakt (heel) gelukkig!

En dat zeggen wij niet, maar wel een wetenschappelijke studie van de Britse universiteit van Loughborough!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

Test: Lynk & Co 01, het winnende abonnement?

De Chinese autobouwer beschikt over een zeldzaam aanbod: een deel-SUV waarop je je kan abonneren! Maar verdient deze plug-in hybride je aandacht?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Te koop: een unieke McLaren F1, waarschijnlijk voor een astronomische prijs!

Hij wordt beschouwd als één van de 3 iconen van de autowereld, naast de Ferrari 250 GTO en de Alfa Romeo 8C 2900. De McLaren F1 is de overtreffende trap op alle vlakken en wordt bijna nooit te koop aangeboden. Dus als je de middelen hebt, is dit je kans!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Tesla rust één van zijn Superchargers uit met een zwembad!

Na de lounges aan zijn laadstations haalt Tesla nu een ander wapen boven om elektrische reizigers bezig te houden: het Super Pool!

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

De Porsche 911 Carrera RS 2.7 van Paul Walker wordt geveild

Een iconisch model en een link met de verongelukte acteur uit de film ‘Fast & Furious’, dat moet veel geld opleveren…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.990
2021
14.214 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 44.490
2021
21.500 km