Met een lengte van 4,11 meter en
een hoogte van 1,56 meter is deze nieuwe T-Cross welgeteld 5,4 centimeter
langer en 11,2 centimeter hoger dan de technisch nauw
verwante Polo. Toch blijft de T-Cross compact: hij is 12 centimeter korter
dan de grotere
T-Roc, maar belooft plaats voor vijf passagiers.
Moduleerbaar
De bagageruimte schommelt dankzij
een verschuifbare achterbank (over een lengte van 14 centimeter) tussen 385 en
455 liter, en met de achterbank neergeklapt bedraagt de laadruimte 1.281 liter.
Optioneel kan de rugleuning van de passagierszetel vooraan ook neergeklapt
worden om grote voorwerpen te vervoeren.
Verlichte strook
Visueel gebruikt de T-Cross de
intussen vertrouwde Volkswagen-stijlkenmerken, met een breed radiatorrooster en
accenten die we van de T-Roc kennen. Achteraan zijn led-lichten standaard, en
worden ze verbonden door een zwarte, verlichte strook. Standaard staat de
compacte SUV op 16-duimsvelgen, met 18 duim als maximum. Binnenin oogt het
dashboard vertrouwd voor wie de Volkswagen Polo al kent. De wat strenge
uitstraling kan opgevrolijkt worden met contrasterende kleuren en bekledingen,
en net als in de Polo kan je kiezen voor een digitaal instrumentenpaneel, het
Active Info Display.
Gadgets
Standaard voorziet Volkswagen op
de T-Cross heel wat veiligheidsvoorzieningen: we noteren een
aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookhulp,
en dodehoekwaarschuwing. Optioneel is er parkeerhulp, een
vermoeidheidswaarschuwing en adaptieve snelheidsregelaar. Standaard is het
infotainmentscherm 6,5 duim groot, maar wie voor het hele pakket met Active
Info Display gaat, krijgt een 8 duim groot touchscreen, tot vier USB-poorten,
een inductielader voor smartphones, en kan nog kiezen voor een
Beats-audiosysteem van 300 watt.
Motoren
Het benzineaanbod in deze nieuwe
Volkswagen T-Cross wordt gevormd door twee driecilinders en een viercilinder. De
driecilinders zijn de 1.0 TSI met 95 en 115 pk. De eerste is gekoppeld aan een
manuele vijfbak, de tweede laat je kiezen tussen een manuele zesbak en een DGS-versnellingsbak
met dubbele koppeling en zeven verzetten. De topversie is de intussen
vertrouwde 1.5 TSI, een 150 pk sterke viercilinder, die alleen combineerbaar is
met de DSG7-versnellingsbak. Volkswagen voorziet toch nog een dieselmotor, maar
houdt de keuze beperkt tot één: de 1.6 TDI, een viercilinder met 95 pk,
gekoppeld aan een manuele vijfbak of DSG7.
Prijzen
Volkswagen houdt het voorlopig
bij een vanafprijs voor de Duitse markt, die een ruwe indicatie geeft van wat
de prijs bij ons zal worden: € 17.975 voor de basisversie met 1.0 TSI van 95
pk. Die is standaard degelijk uitgerust, met verstelbare achterbank,
elektrische ruiten, dodehoekwaarschuwing en rijstrookhulp. De versie Life voegt
parkeersensoren en airco toe, terwijl de versie Style de T-Cross chiquer
aankleedt. Een sportieve aankleding is er in de vorm van een R-Line-pakket.