Potentiële kopers die zich aangetrokken
voelden tot de sportieve en vloeiende stijl van de conceptcar e-tron GT zullen
blij vaststellen dat de productieversie zeer trouw blijft aan de lijnen van het
prototype. Maar wie had iets anders verwacht?
4,99 meter
Zijn lange koetswerk rekt zich uit over 4,99
meter (waarmee hij op het terrein komt van de Tesla Model S), maar het dak is
slechts 1,41 meter hoog. Op die manier kan deze GT veel efficiënter door de
lucht klieven dan zijn SUV-broers e-tron en e-tron Sportback.
Ook als RS
De neef van de Porsche Taycan komt op de markt
in twee versies: e-tron GT en RS e-tron GT.
In beide gevallen gebruikt hij twee
elektromotoren (een per as) zodat de grote coupé vierwielaandrijving geniet. De
GT ontwikkelt tot 350 kW (476 pk). De RS GT gaat tot 440 kW (598 pk). In beide
gevallen kan je echter een tijdelijke boostfunctie activeren voor
bliksemstarts, waardoor de kracht gedurende 2,5 seconden tijdelijk piekt op
respectievelijk 390 kW (530 pk) en 475 kW (646 pk). Op die manier sprinten de
twee GT’s naar 100 km/u in 4,1 of 3,3 seconden.
93 kWh
In beide gevallen wordt een lithium-ionbatterij
gebruikt van 93 kWh (85 kWh bruikbaar) waarmee de GT’s een WLTP-rijbereik van
zo’n 480 kilometer kunnen claimen. De batterij van 800V maakt snelladen aan
gelijkstroom mogelijk bij vermogens van tot 270 kW. De interne lader voor
opladen aan wisselstroom heeft een vermogen van 11 kW, maar “kort na de
lancering” wordt een optionele interne lader van 22 kW aangeboden.
Vanaf 102.900 euro
De e-tron GT quattro is in België verkrijgbaar
vanaf 102.900 euro. Reken op 143.200 euro voor de sportieve RS-versie.
Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?