Het is niet langer een primeur: Audi heeft besloten om haar
gamma S-modellen om te bouwen naar diesel. We maakten recent al kennis met de SQ5
TDI en S6/S7
TDI. Nu is er een nieuw lid van deze grote familie van S TDI-modellen: de SUV-coupé
SQ8. Als hoofd van de S-familie neemt de SQ8 geen genoegen met een V6 TDI. Hij krijgt
een V8 TDI, een blok dat met 435 pk de krachtigste dieselmotor op de Europese
markt wordt.
Elektrische
compressor
Net als het V6-blok van de andere S TDI's, maakt deze 4.0 V8
gebruik van de voordelen van elektrificatie om zijn prestaties te boosten en
zijn verbruik te verminderen. Zo zien we een elektrische compressor die de twee
klassieke turbo’s helpt hun reactietijd te verkorten. Met deze techniek
ontwikkelt de V8 TDI het indrukwekkende koppel van 900 Nm al vanaf 1250 tpm (en
tot 3250 tpm).
Alternator-starter
De compressor wordt gevoed door een elektrisch systeem van
48 volt dat de ruggengraat vormt van het mild
hybrid-systeem van de SQ8. De kleine lithium-ionbatterij van het systeem krijgt
elektriciteit van een riemaangedreven alternator-starter. In reële
omstandigheden vermindert deze milde hybride volgens Audi het brandstofverbruik
met 0,5 l/100 km. Audi heeft echter nog geen officiële CO2-homologatie van deze
sportieve mastodont aangekondigd.
Opgepompt
De cavalerie wordt via een achttrapsautomaat naar de vier
wielen gestuurd, met een lichte voorkeur voor de achterwielen (40/60). Dat
zorgt ervoor dat de SQ8 in slechts 4,8 seconden 100 km/u bereikt en naar de elektronisch
begrensde topsnelheid van 250 km/u sjeest. Optioneel kan de SQ8 worden
uitgerust met een sportdifferentieel (met vectoriële koppelverdeling tussen de
achterwielen) en meesturende achterwielen. Luchtvering is standaard. Wie zijn
SQ8 nog scherper wilt maken, kan actieve antirolstangen toevoegen. Een
elektromotor tussen de stabilisatorstangen op elke as zorgt dan voor minder
koetsrol van deze mastodont.
21 of 22 duim
Visueel onderscheidt de SQ8 zich met een specifiek
radiatorrooster, ruimere luchtinlaten, een S-uitlaatsysteem en verbrede
wielkasten. De wielen zijn standaard voorzien van 21-duismvelgen of optioneel
22-duimsvelgen. Aan boord zijn er standaard sportzetels met een S-logo in
reliëf en contrasterende stiksels. Optioneel kan de SQ8 TDI ook worden
uitgerust met nog sportievere S-zetels met geïntegreerde hoofdsteunen en stevigere
zijwangen.
De Audi SQ8 TDI staat aan het einde van de zomer bij de
Europese dealers.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?