Sinds de onthulling van de gelijknamige
conceptcar in april 2018 op het salon van Peking hebben we flink wat geduld
moeten koesteren voor we eindelijk kennis mochten maken met de productieversie
van BMW’s elektrische SUV. Maar daar is hij dan, de iX3, die heel wat primeurs
in zich draagt voor de Beierse autobouwer. Zo is het bijvoorbeeld het eerste
model van het merk dat in China (in Shenyang) wordt gebouwd voor uitvoer naar
de hele wereld.
Power of Choice
Daarnaast vormt de iX3 ook het begin van de
nieuwe strategie “Power of Choice” van BMW. Dat betekent dat een model niet
langer specifiek is ontwikkeld voor een elektrische aandrijving zoals de i3. De
X3 is dus het eerste model van BMW dat zowel verkrijgbaar is als diesel,
benzine, plug-inhybride of EV. Die laatste behoudt trouwens de koffer van 510
liter.
5de generatie
De iX3 mag verder de vijfde generatie inwijden
van BMW’s elektrische aandrijftechnologie eDrive, die vanaf 2021 trouwens wordt
overgenomen door de iNEXT en de i4. Daarnaast pakt de iX3 als eerste uit met
het “IconicSounds Electric” voor de nieuwe elektrische modellen van het merk.
Dat is volgens de Beiers een “klanklandschap” dat “een extra emotionele
diepgang” moet toevoegen aan de rijbeleving.
80 kWh
De batterij van de iX3 heeft een bruto inhoud
van 80 kWh (74 kWh bruikbaar) en haalt daarmee een WLTP-rijbereik van 460
kilometer. Snelladen kan aan vermogens van tot 150 kW. Aan een klassieke
laadpaal kan hij eenfasig laden aan tot 7,4 kW of driefasig tot 11 kW. De
elektromotor ontwikkelt 286 pk en 400 Nm en drijft enkel de achterwielen aan.
BMW belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid
van 180 km/u.
69.950 euro
In België ligt de startprijs van de iX3 op
69.950 euro. De eerste
Europese leveringen zijn voorzien voor begin 2021, met een officiële Belgische
marktintroductie op 30 januari 2021.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?