Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Zoals verwacht krijgen de M3 en M4 allebei het controversiële radiatorrooster van de recente 4-Reeks Coupé. En ze bieden vooral een heel brede keuze: 480 of 510 pk, manuele of automatische versnellingsbak, twee- of vierwielaandrijving,… En er komt later ook nog een M3 break.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2020
  • Lancering

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

De officiële foto’s bevestigen het: bij zijn overstap op het sportieve M-logo meet de BMW 3-Reeks zich het gigantische gapende radiatorrooster aan van de 4-Reeks. Of om het in BMW-taal te zeggen: de M3 en M4 krijgen “grote verticale neusgaten”.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Manuele versnellingsbak

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Technisch gezien krijgen de M3 en M4 de biturbo zes-in-lijn S58 van 3,0 liter uit de recente X3 en X4 M. Hier ontwikkelt hij 480 pk bij 6.250 o/m en 550 Nm aan koppel. Dat maximale koppel is beschikbaar over een heel breed toerenbereik, van 2.650 tot 6.130 o/m. Deze ‘gewone’ M3 en M4 zijn beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak en achterwielaandrijving om puristen aan te spreken.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

Competition

Er komt echter ook een Competition-afgeleide van de nieuwe M3/M4. Die ontwikkelt een maximumvermogen van 510 pk en ziet zijn koppel pieken bij 650 Nm. Deze versies zijn standaard uitgerust met een achttrapsautomaat.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden
Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

De M3/M4 sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden. De M3/M4 Competition kort die tijd in tot slechts 3,9 seconden.

M xDrive

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

En dat is nog niet alles, want vanaf komende zomer zullen de M3 en M4 Competition ook verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. Ze krijgen dan de M xDrive-technologie die we al kennen van de jongste generatie van de M5, die de keuze laat uit drie manieren van werken: vierwielaandrijving, Sport-vierwielaandrijving en tweewielaandrijving, waarmee hij een pure achterwieltrekker wordt.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden

M Race Track

Verder staat in de catalogus het pack M Race Track, dat het gewicht van de sportwagens met 25 kilo verlaagt door intensief in te zetten op koolstofvezel: koolstofkeramische M-remschijven, specifieke M-velgen en M-kuipstoeltjes. Ter info: de ‘gewone’ M3 gooit 1.780 kilo in de weegschaal, de coupé M 1.775 kilo.

Officieel: BMW M3/M4 (Competition), klaar om de concurrentie te verslinden
BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km