In Parijs kregen we de nieuwe
3-Reeks te zien, die in maart in de showroom zal staan. De primeur voor de
M340i xDrive is voorbehouden voor de Amerikaanse markt. Die versie wordt meteen
de meest gespierde 3-Reeks in afwachting van de M3, en is voor het eerst eind
november te zien, op het salon van Los Angeles.
Voor de fans
Onder de motorkap laat BMW zijn
fans niet in de steek: de zescilinder-in-lijn is nog steeds aanwezig. De
drieliter kreeg heel wat verbeteringen en produceert voortaan 374 pk. Dat is 48
pk meer dan de uitgaande motor. Ook het koppel stijgt, met 50 Nm, tot 500 Nm in
totaal. Om aan de Euro 6d-TEMP-norm te voldoen heeft de dubbele uitlaat van de
M340i twee partikelfilters. Zijn (voorlopige) CO2-uitstoot bedraagt 172 g/km.
Vierwielaandrijving
Standaard krijgt de M340i
xDrive-vierwielaandrijving en een M Sport-differentieel achteraan om zijn
dynamische weggedrag te vergroten. De achttrapsautomaat is standaard en krijgt
een launch control. Daardoor haalt
deze gespierde 3-Reeks 100 km/u in amper 4,4 seconden. Dat is 0,5 seconde
sneller dan zijn voorganger.
10 millimeter lager
De specialisten van BMW M GmbH
zorgden voor een specifieke chassisafstelling voor deze M340i xDrive. Hij ligt
10 millimeter lager tegen het asfalt en krijgt krachtigere M Sport-remmen
standaard. Een specifiek radiatorrooster, aluminiumkleurige spiegelkappen en
blauwe remklauwen maken het visuele verschil.
Deze M340i wordt niet
gelijktijdig met de nieuwe 3-Reeks gelanceerd. De eerste leveringen in Europa zijn
pas gepland voor juli 2019.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?