Officieel: dit is de allereerste SUV van Rolls-Royce

Het zat er al geruime tijd aan te komen, maar nu is het doek eraf: de Cullinan wordt de allereerste SUV van de Britse prestigeconstructeur. Rolls-Royce volgt met zijn SUV in de voetsporen van Bentley, Maserati en Lamborghini.

  • Bervoets Wim
  • 10 mei 2018
  • Lancering

Geheim waren de plannen van Rolls-Royce niet, evenmin dat de SUV Cullinan zou gaan heten. In 2015 bevestigde de Britse luxeconstructeur al dat het aan een SUV werkte. Dat de projectnaam “Cullinan” was ontkende Rolls-Royce evenmin.

Uitzichtpunt

Het resultaat is een – wat had je gedacht? – imposante SUV geworden, met klassieke Rolls-Royce-elementen zoals het rijzige radiatorrooster en de omgekeerd openende achterportieren (de zogenaamde “suicide doors”). Met een uit de kluiten gewassen achterklep die in twee delen opengaat is de Rolls-Royce Cullinan trouwens de eerste vijfdeurs in de geschiedenis van het Britse merk.

Je kunt op de kofferrand zelfs een extra setje stoelen en een tafeltje uitplooien. Perfect wanneer je je als een oliesjeik door het mulle woestijnzand laat rijden en toch even van het uitzicht wilt genieten. Want vergis je niet: de vraag naar dit soort luxe-SUV’s komt vooral uit het Midden-Oosten.

Winstmarges

Ook in Azië en Noord-Amerika, voor Rolls-Royce de belangrijkste afzetmarkten, gelden ze als statussymbolen. Rijke kopers kijken er niet op een yuan, won of dollar meer of minder om zich een grote auto aan te schaffen, en die er niet uit te laten zien als de Cullinan van hun buurman.

Sinds prestigeconstructeurs begrepen hebben hoe groot de vraag naar zulke luxe-SUV’s precies is en dat de winstmarges het grootst zijn in de talloze personalisatiemogelijkheden, schieten ze als paddenstoelen uit de grond.

Sinds 1970 is er al de Range Rover, maar die mikte pas echt op het luxesegment met het model uit 2002. In 2016 kwamen er de Bentley Bentayga en Maserati Levante bij. Dit jaar zwichtte Lamborghini zelfs, met de Urus. En ook Ferrari vertoonde begin dit jaar op het salon van Detroit de eerste tekenen van afbrokkelende weerstand.

Niet dat Rolls-Royce voor zijn overlevingskansen afhankelijk is van een SUV, integendeel: in 2017 liet het Britse luxemerk een verkoopcijfer van 3.362 handgebouwde Rolls-Royces optekenen. En dat in een jaar waar Rolls het grotendeels zonder zijn absolute vlaggenschip moest doen, de Phantom.

Phantom-basis

Deze nieuwe Cullinan deelt trouwens zijn aluminium platform met de Phantom, voor minder gewicht en meer stijfheid. Ook de 6,75 liter grote V12 met twee turbo's, 570 pk en 850 Nm doet in licht gewijzigde vorm dienst in de Phantom. Verder liggen de personalisatiemogelijkheden op het verwachte Rolls-Royce-niveau, van exclusieve leder- en houtsoorten en -kleuren over whisky- en champagneglazen voor de achterpassagiers tot extravagante wensen die je discreet met je Rolls Royce-adviseur kunt bespreken.

En jazeker: het analoge klokje op het dashboard is volgens het cliché nog steeds luider dan de rest van de auto (een idee van reclameman David Ogilvy trouwens, die een opmerking van een Britse autojournalist handig als slogan gebruikte). En tot slot dat andere cliché: naar de prijs hoef je niet te vragen, want dan kun je deze Rolls-Royce Cullinan wellicht niet betalen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km