Hoewel hij oorspronkelijk werd voorgesteld als
een model van Seat, zal de concept El Born uit 2019 uiteindelijk als Cupra in
productie gaan.
Bovendien heet de productieversie gewoon Born
(de naam van een wijk in Barcelona). Hij staat op het modulaire elektrische
platform MEB waar vandaag reeds de VW ID.3 en ID.4 op worden gebouwd, maar ook
de Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 e-tron.
Dynamisch plezier
In vergelijking met zijn neef ID.3
onderscheidt deze Cupra Born zich door een sportievere look en een interieur
dat kiest voor meer flatterende materialen, waaronder de gerecycleerde
kunststof Seaqual. Bovendien belooft Cupra een opwindend rijgedrag.
Tot 231 pk
Aanvankelijk biedt Cupra de Born enkel aan met
achterwielaandrijving. Het sportieve Spaanse merk stelt dus geen gespierde Born
4x4 voor met twee elektromotoren, naar het voorbeeld van de recente ID.4 GTX.
De topversie met 204 pk (150 kW) van de Born zal daarentegen wel als optie
kunnen worden besteld met een “e-Boost Performance”, die het vermogen tijdelijk
opvoert tot 231 pk (170 kW).
In het beste geval zal de Cupra Born zo de 100
km/u kunnen bereiken na 6,6 seconden.
Voor minder veeleisende klanten komt er ook
een variant die is beperkt tot 150 pk (110 kW).
45, 58 of 77 kWh
In die laatste versie blijft de batterij
beperkt tot 45 kWh, voldoende voor 340 kilometer aan rijbereik. De krachtigste
Born-versies laten de keuze tussen een accu van 58 of van 77 kWh. Het rijbereik
volgens de WLTP-cyclus komt dan neer op respectievelijk 420 of 540 kilometer.
Productie in september
De start van de productie is gepland voor
september, in de VW-fabriek in het Duitse Zwickau.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: