Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Voor zijn derde generatie neemt de Dacia Sandero nog wat meer afstand van de low-cost-wereld waar het Roemeense dochtermerk van Renault oorspronkelijk actief was.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 september 2020
  • Lancering

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Met de Sandero heeft Dacia het hart van particuliere autokopers overal in Europa veroverd. Hij is namelijk sinds 2017 de best verkochte auto aan particulieren. Om hem te helpen een nieuw hoofdstuk te breien aan dit succesverhaal heeft Renault hem voor zijn derde generatie volledig vernieuwd.

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Modern platform

Dat begint al bij zijn technische basis. De Sandero van de derde generatie wordt namelijk de eerste Dacia die gebruik mag maken van het recente modulaire platform CMF van de Renault-groep. Dat platform brengt meer veiligheid, een modernere uitrusting en een lagere uitstoot met zich mee.

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Ruim

Zijn stijl wordt wat verfijnder, maar de Sandero behoudt zijn interessante verhouding afmetingen-binnenruimte-koffer. Hij is iets korter dan 4,10 meter maar biedt toch veel meer beenruimte achterin (+4,2 centimeter) dan zijn voorganger, die al geen stumpertje was op dit vlak. De koffer van zijn kant groeit met 18 liter tot 328 liter.

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Stepway

Uiteraard komt er ook weer een cross-overafgeleide Stepway. Die is in Europa met voorsprong de populairste versie van de kleinste Dacia. Naast zijn meer uitgesproken offroadstijl onderscheidt deze versie zich door zijn 4,1 centimeter grotere bodemvrijheid (17,4 centimeter). De dakrails, die op de vorige generatie voor veel windgeruis zorgden, zijn nog steeds van de partij, maar hier zijn ze ‘modulair’ en kunnen ze met behulp van een sleutel worden omgevormd tot dwarsstangen.

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Geen diesel meer

In de neus van deze nieuwe Sandero zijn geen dieselmotoren meer te vinden. Klanten krijgen de keuze uit drie versies van de 1.0-benzinedriecilinder: atmosferisch met 65 pk (niet als Stepway) of turbo met 90 of 100 pk, waarbij die laatste ook op lpg kan lopen.

Officieel: Dacia Sandero, steeds verleidelijker?

Chiquer

Qua uitrusting mikt de Sandero duidelijk hoger, zeker op het vlak van veiligheidssystemen, met een automatische noodrem en een dodehoekwaarschuwing. Ook automatische koplampen, een automatische airco met digitale weergave, een handenvrijsleutel, parkeersensoren rondom en een elektrisch schuifdak zijn voortaan verkrijgbaar.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km