Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

Dacia wil de revolutie die het is begonnen met de Logan doortrekken naar de elektromobiliteit. Dit is de Dacia Spring, de “voor iedereen betaalbare elektrische revolutie”.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 oktober 2020
  • Elektrisch

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

Na de conceptcar Spring van maart van dit jaar maken we nu kennis met de productieversie. De compacte elektrische cross-over die Dacia in de lente van 2021 op de markt brengt behoudt dezelfde naam. Helaas wil de Renault-groep er nog geen officieel prijskaartje op kleven: we moeten het doen met de melding dat de Spring “de minst dure elektrische stadswagen op de markt” wordt. Ter herinnering: de Twingo Electric van Renault heeft een basisprijs van 19.750 euro.

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

‘Bescheiden’ motor

De prijs is dus nog een onbekende, maar de officiële technische data zijn wel publiek gemaakt. Om het budget te drukken rust Dacia de auto uit met een bescheiden motortje van 33 kW of 45 pk, maar je hebt wel 125 Nm aan koppel ter beschikking vanaf de eerste meter, wat hem toch eerlijke prestaties moet geven in de stad. De topsnelheid ligt op 125 km/u. De auto heeft verder een Eco-modus die het vermogen toeknijpt tot 23 kW (31 pk) en de topsnelheid begrenst op 100 km/u.

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

26,8 kWh

Ook de batterij houdt het bescheiden, want die kan 26,8 kWh aan stroom opslaan. Dat geeft de Spring een WLTP-rijbereik van 225 kilometer bij gemengd gebruik. Maar Dacia benadrukt liever het bereik van 295 kilometer in de WLTP-stadscyclus.

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

6,6 kW of 30 kW

Ook qua laadmogelijkheden mikt de Spring niet heel hoog. Hij kan zijn batterij opladen aan wisselstroom bij maximaal 6,6 kW of aan een gelijkstroomlader bij maximaal 30 kW. Concreet betekent dit dat volledig opladen via een Wallbox van 6,6 kW iets minder dan 5 uur in beslag neemt (8,5 uur aan 3,7 kW). Aan een huishoudstopcontact kan het ook en dan duurt het iets minder dan 14 uur. Aan een snellaadpaal recupereert de Spring indien nodig 80 procent op iets minder dan een uur.

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

Compact

Qua formaat is de Spring slechts 3,73 meter lang en 1,62 meter breed. Toch biedt hij vier zitplaatsen en een behoorlijk mooi koffervolume van 300 liter. Met de achterbank neergeklapt wordt dat 600 liter.

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

My Dacia

Ondanks het lage prijskaartje kan deze Dacia Spring wel aanspraak maken op geconnecteerde diensten. Zo kan je via de gratis app MY Dacia op je smartphone live het laadpeil van de batterij en het resterende rijbereik opvragen, het interieur voorklimatiseren of de auto lokaliseren. En wanneer hij aan de stekker aangesloten is, kan je het opladen starten of onderbreken.

Officieel: Dacia Spring, elektrisch voor kleine budgetten

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km