Officieel: de Audi Q8, Audi’s grootste SUV

Audi toont eindelijk zijn nieuwe top-SUV, de Q8. Die XXL-SUV moet het opnemen tegen de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé. Welke argumenten draagt hij daarvoor aan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juni 2018
  • Lancering

De Q8 deelt zijn technische basis met de recente Q7, en is 4,99 meter lang en 1,99 meter breed. Met zijn coupésilhouet ligt zijn daklijn lichtjes lager dan die van de Q7: 1,70 meter tegenover 1,74 meter. De bodemvrijheid van de Q8 blijft dan weer genereus: meer dan 25 centimeter (22 centimeter met de basisophanging). Hij wordt uiteraard alleen met Quattro-vierwielaandrijving aangeboden.

5 plaatsen en 605 liter

De aflopende daklijn zorgt ervoor dat de Q8 geen derde zitrij meer kan herbergen zoals in de Q7. Dat betekent niet dat hij voor de vijf passagiers niet meer ruim is: de wielbasis is bijna 3 meter lang en levert een ruim interieur op. Volgens Audi is de Q8 zelfs ruimer dan zijn concurrenten. De achterbank kan optioneel op rails worden gezet om optimaal gebruik te maken van de ruimte. Het koffervolume bedraagt dan 605 liter en neemt zelfs toe tot 1.755 liter met de achterbank neergeklapt.

Achthoekig radiatorrooster

Naast gespierde lijnen heeft de Q8 vooral een opvallende voorkant. Dat is een nieuwe interpretatie van Audi’s fameuze Singleframe-radiatorrooster met achthoekig ontwerp. We zouden het op meer toekomstige Audi-modellen terug moeten zien. Stilistisch zijn er ook frameloze ruiten om het coupégevoel van de Q8 te versterken. De lichtblokken zijn uiteraard even uitgewerkt als op andere Audi-topmodellen: optionele HD matrix-led-koplampen met 24 led-lichten per blok. Geeks willen misschien nog weten dat de lichtanimatie van de Q8 met smartphone te bedienen is.

Q8? Dat heeft een 8

Het interieur bevat uiteraard het gloednieuwe dashboard van de A8. Twee grote schermen op de middenconsole dus, en de intussen bekende virtual cockpit op de plaats van het instrumentenpaneel. De zetels bevatten een massagefunctie, de voorruit is geluidsisolerend en optioneel zijn de zijruiten dat ook.

Vierwielsturing

De standaard Quattro-vierwielaandrijving bevoordeelt in een 40/60-verhouding de achterwielen in normale rijomstandigheden voor meer rijdynamiek, maar optioneel is er ook vierwielsturing voor meer levendigheid. Standaard zijn er adaptieve dempers, optioneel is er luchtvering met een over 9 centimeter instelbare rijhoogte.

48 volt

In Europa wordt de Audi Q8 in de eerste plaats aangeboden met een 3.0 V6 TDI met 286 pk en 600 Nm. Die motor heet 50 TDI en is een microhybride met 48-voltcircuit. De Q8 haalt daarmee 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 230 km/u. Iets later komt er ook een minder krachtige versie van datzelfde blok, de 45 TDI met 231 pk. Een Q8 55 TFSI met 3.0 turbobenzine en 340 pk staat eveneens op de planning. De productie van de Q8 wordt binnenkort afgetrapt in de fabriek in Bratislava. De eerste exemplaren worden eind juli op de Europese markt verwacht.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km