Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

De nieuwe Citroën C4 is met zijn SUV Coupé-look, comfort ‘à la Française’ en elektrische aandrijflijn als een steen die in de vijver van het C-segment geworpen wordt. 
  • Bouland Felix
  • 01 juli 2020
  • Lancering

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Citroën liet afgelopen week al wat informatie doorsijpelen over zijn nieuwe C4. Maar nu is hij officieel voorgesteld. Laten we een duik nemen in de details van dit model met segmentverstorende ambities.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Compact model, SUV of coupé?

Op het eerste zicht is het meteen duidelijk dat de nieuwe Citroën C4 niet alleen breekt met de stijlkenmerken van zijn voorganger, maar ook met die van de rest van het segment. Hij is een soort smeltkroes die de compacte voetafdruk van een compacte middenklasser, designtrekken van een SUV en de aflopende daklijn van een coupé combineert en ook wat weg heeft van een moderne interpretatie van de befaamde Citroën GS.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Familietrekjes

Naast zijn innovatieve vorm herneemt de nieuwe C4 de visuele signatuur die geïntroduceerd werd bij de recentste facelift van de C3. Zo lijken twee parallelle lijnen recht uit het ‘double chevron’ Citroën-logo te ontspringen. De achterlichten hernemen dezelfde vorm.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Praktisch-technisch

In het interieur maakt deze nieuwe compacte wagen goed gebruik van zijn 4,36 meter lengte en vooral zijn 2,67 m lange wielbasis om te zorgen voor een ruim interieur. Volgens het merk is de beenruimte achterin de ruimste in zijn segment. Daarbovenop beschikt het interieur over heel wat technologieën. Zo vinden we een 10” groot aanraakscherm terug in het midden van het dashboard. Het valt trouwens op dat de bediening van de klimaatregeling gebeurt via fysieke knoppen. Daarnaast verbergt een kleine lade voor de neus van de voorste passagier een steun voor tablets en smartphones. Handig!

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Keuze te over!

Onder het koetswerk van de C4 vinden we het modulaire CMP-platform van de PSA-groep terug. Dat brengt alle meest recente motorisaties met zich mee die te vinden zijn in de aanverwante voertuigen bij Peugeot en DS. Bij de benzinemotoren zien we de 1.2 liter grote driecilinder (100 en 130 pk) en de 1.6 liter turbo met 155 pk. Op dieselvlak tekent een 1.5 liter present in twee vermogensuitvoeringen: 110 en 130 pk.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Ë-C4

Bovenop zijn vernieuwende uiterlijk wordt de C4 ook aangeboden in een 100% elektrische versie, die ë-C4 gedoopt wordt. Hij krijgt een 100 kW (136pk) sterke motor en een 50 kWh batterij die moet zorgen voor een rijbereik van 350 km (WLTP). Aan een snellaadpaal ‘tankt’ hij 100 km in 10 minuten.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Pro-comfort

In navolging van de C5 Aircross SUV en de C4 Cactus – die hij vervangt – wordt deze nieuwe C4 uitgerust met een ophanging die gebruik maakt van progressieve hydraulische aanslagpunten. Deze technologie werd voor het eerst gebruikt in de rallywereld, maar wordt bij Citroën ingezet en afgesteld om een zo comfortabel mogelijk ophangingscomfort te bieden.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

De nieuwe C4 en de elektrische ë-C4 uitvoering rijden vanaf het einde van het jaar rond op onze wegen.

Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!
Officieel: de nieuwe Citroën C4 is een stijlbreuk!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 49.795
2019
26.488 km