Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Citroën liet afgelopen week al wat informatie doorsijpelen over zijn nieuwe C4. Maar nu is hij officieel voorgesteld. Laten we een duik nemen in de details van dit model met segmentverstorende ambities.
Op het eerste zicht is het meteen duidelijk dat de nieuwe Citroën C4 niet alleen breekt met de stijlkenmerken van zijn voorganger, maar ook met die van de rest van het segment. Hij is een soort smeltkroes die de compacte voetafdruk van een compacte middenklasser, designtrekken van een SUV en de aflopende daklijn van een coupé combineert en ook wat weg heeft van een moderne interpretatie van de befaamde Citroën GS.
Naast zijn innovatieve vorm herneemt de nieuwe C4 de visuele signatuur die geïntroduceerd werd bij de recentste facelift van de C3. Zo lijken twee parallelle lijnen recht uit het ‘double chevron’ Citroën-logo te ontspringen. De achterlichten hernemen dezelfde vorm.
In het interieur maakt deze nieuwe compacte wagen goed gebruik van zijn 4,36 meter lengte en vooral zijn 2,67 m lange wielbasis om te zorgen voor een ruim interieur. Volgens het merk is de beenruimte achterin de ruimste in zijn segment. Daarbovenop beschikt het interieur over heel wat technologieën. Zo vinden we een 10” groot aanraakscherm terug in het midden van het dashboard. Het valt trouwens op dat de bediening van de klimaatregeling gebeurt via fysieke knoppen. Daarnaast verbergt een kleine lade voor de neus van de voorste passagier een steun voor tablets en smartphones. Handig!
Onder het koetswerk van de C4 vinden we het modulaire CMP-platform van de PSA-groep terug. Dat brengt alle meest recente motorisaties met zich mee die te vinden zijn in de aanverwante voertuigen bij Peugeot en DS. Bij de benzinemotoren zien we de 1.2 liter grote driecilinder (100 en 130 pk) en de 1.6 liter turbo met 155 pk. Op dieselvlak tekent een 1.5 liter present in twee vermogensuitvoeringen: 110 en 130 pk.
Bovenop zijn vernieuwende uiterlijk wordt de C4 ook aangeboden in een 100% elektrische versie, die ë-C4 gedoopt wordt. Hij krijgt een 100 kW (136pk) sterke motor en een 50 kWh batterij die moet zorgen voor een rijbereik van 350 km (WLTP). Aan een snellaadpaal ‘tankt’ hij 100 km in 10 minuten.
In navolging van de C5 Aircross SUV en de C4 Cactus – die hij vervangt – wordt deze nieuwe C4 uitgerust met een ophanging die gebruik maakt van progressieve hydraulische aanslagpunten. Deze technologie werd voor het eerst gebruikt in de rallywereld, maar wordt bij Citroën ingezet en afgesteld om een zo comfortabel mogelijk ophangingscomfort te bieden.
De nieuwe C4 en de elektrische ë-C4 uitvoering rijden vanaf het einde van het jaar rond op onze wegen.
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?