Officieel: de opvolger van de Audi A1 is gearriveerd

Na acht jaar wordt de kleine Audi A1 volledig vernieuwd. Het nieuwe model is groter, krachtiger en… doet het zonder diesel. Voorlopig blijft het aanbod beperkt tot benzinemotoren.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2018
  • Lancering

Het is inderdaad al acht jaar geleden dat Audi met de A1 een nieuw segment betrad. Vandaag wordt het kleinste model uit de Duitse catalogus vernieuwd met meer ruimte en meer visuele identiteit. Het agressievere uiterlijk moet met de luchtinlaat boven het radiatorrooster een hommage brengen aan de Ur-Quattro. Het platform is dan weer het modulaire MQB A0-platform van de VW Polo en Seat Ibiza.

6 centimeter meer

De nieuwe technische basis maakt de kleine Audi 6 centimeter langer en 3 centimeter breder, terwijl de wielbasis met 9 centimeter toeneemt. Die evolutie moet vooral de passagiers ten goede komen. De toegang tot de achterbank wordt trouwens eenvoudiger: de nieuwe A1 is er alleen nog maar als vijfdeurs-Sportback.

MMI en Virtual Cockpit

Wat de kleine Audi wint aan grootte wint hij ook aan technologie, dankzij het nieuwe MMI-infotainmentsysteem. Het optionele 8 duim grote scherm komt van de grotere Audi-modellen. De A1 houdt echter wel de analoge bedieningsorganen voor klimaatregeling en switcht dus niet volledig naar schermbediening, zoals de recente grote Audi’s. Toekomstige A1-rijders kunnen wel kiezen voor Audi’s “Virtual Cockpit”, die de klassieke tellers vervangt door een digitaal scherm.

Benzine en voorwielaandrijving

Audi lijkt in de A1 nog maar op één brandstof te mikken: benzine. De Duitsers kiezen ook hier voor hun vreemde naamgeving: de kleine 1.0 driecilinder zit onder de motorkap bij de 25 TFSI (95 pk) en 30 TFSI (116 pk). De 35 TFSI gebruikt dan weer de 1.5 met cilinderuitschakeling van 150 pk.

“Sportiefste”

Volgens Audi zou deze nieuwe A1 de “sportiefste in zijn categorie” zijn. De krachtigste versie (de 40 TFSI) krijgt daarvoor een 2.0 viercilinder met 200 pk. Een lagere sportophanging en adaptieve dempers vullen de chassisafstelling aan in de optielijst. Audi lost nog niets over prijzen of prestaties. Daarvoor is het nog even wachten tot de officiële lancering begin november.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km