Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien

Peugeot onthult zijn nieuwe 208. Het tweede model met de naam “208” zoekt het hogerop en is meer gestileerd dan zijn voorganger. De uitrusting gaat erop vooruit en er komt een elektrische versie aan.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 februari 2019
  • Lancering

Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien

De tweestrijd tussen Renault en Peugeot is nog lang niet afgelopen. De nieuwe Clio is nog maar goed en wel onthuld, of daar is zijn grote concurrent al, de Peugeot 208. Die staat op het nieuwe CMP-platform (Common Modular Platform) van de PSA-groep, wat hem 7 centimeter langer maakt dan de vorige 208: tot 4,05 meter in totaal. De daklijn ligt 2 centimeter lager, en de 208 staat 3,2 centimeter breder op de poten. De kleine Fransman toont vooraan zijn led-tanden, achteraan verbindt een zwarte strook de achterlichten. Details die hij van de grotere 508 heeft overgenomen.

Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien

Kleine koffer

Ondanks de grotere afmetingen neemt de kofferruimte niet toe. Integendeel: Peugeot geeft 265 liter op, minder dan heel wat concurrenten die tot 350 liter gaan. Het koffervolume blijft wel hetzelfde voor de versies met klassieke motor als voor de volledig elektrische e-208.

Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien

i-Cockpit

De nieuwe 208 houdt vast aan het kleine stuur en de hoog geplaatste tellers. De nieuwe i-Cockpit is voortaan wel volledig digitaal. De informatie wordt in 3D als een hologram weergegeven. Op het dashboard staat ook een touchscreen in 5, 7 of 10 duim afhankelijk van de uitvoering. Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink zijn uiteraard ook beschikbaar.

Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien
Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien

Hogere uitrusting

De 208 haalt nog meer inspiratie bij de grote 508, met adaptieve snelheidsregelaar en actieve rijstrookhulp, automatische noodremhulp, led-verlichting met automatische grootlichten, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, inductielading voor smartphone enzovoort.

Elektrisch en diesel

De nieuwe 208 krijgt binnenkort een elektromotor van 136 pk onder de kap, maar blijft ook vasthouden aan diesel. De 1.5 BlueHDi van 100 pk is de dieseloptie, benzinemotoren zijn er als 1.2 PureTech van 75, 100 en 130 pk.

De Peugeot 208 wordt getoond op het salon van Genève, en komt in de herfst op de markt.

Officieel: de Peugeot 208 laat zijn tanden zien

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km