BMW had het al eerder bevestigd,
maar toch is het een primeur: van de vorige 8-Reeks, die ongeveer 20 jaar
geleden uit roulatie ging, werd er nooit een cabriolet gemaakt. Dit nieuwe
model heeft dus de eer om als eerste 8-Reeks Cabrio door het leven te gaan.
Zelfde motoren
De inspiratie hoeft hij alvast
niet ver te zoeken: net als de Coupé maakt deze Cabrio gebruik van de 3.0
zes-in-lijn diesel (in de 840d xDrive), die 320 pk en 680 Nm sterk is, en
gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. Ook de 4.4 V8 (in de M850i xDrive) van
530 pk en 750 Nm maakt zijn opwachting, eveneens in combinatie met
achttrapsautomaat.
Fractie trager
Hoewel de afmetingen dezelfde
blijven, brengt het verwijderen van het dak altijd wat extra gewicht met zich
mee: het gebrek aan stijfheid moet natuurlijk gecompenseerd worden. Door het
gebruik van staal, aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic bleef het
meergewicht binnen de perken. De 8-Reeks Cabrio accelereert daardoor amper een
fractie trager naar 100 km/u dan de Coupé: in 5,2 seconden in de 840d (4,9
seconden in de Coupé) en in 3,9 seconden in de M850i (3,7 seconden in de
Coupé).
Stoffen kap
Net als in de 6-Reeks vroeger
kiest BMW voor deze 8-Reeks Cabrio voor een stoffen kap in plaats van een
stalen dak. De kap vouwt in 15 seconden open of dicht, en dat kan je al rijdend
doen tot 50 km/u. De vier zitplaatsen aan boord werden gelukkig behouden, al worden
de achterste twee onbruikbaar wanneer je het standaard windscherm installeert.
Nekverwarming is een optie. De bagageruimte met het dak gesloten bedraagt 350
liter, en dat is dankzij een neerklapbare achterbank (in 50/50-verhouding) nog
uitbreidbaar in het interieur.
De nieuwe BMW 8-Reeks Cabrio
wordt gecommercialiseerd vanaf maart 2019.
Over de auteur: Bervoets Wim
Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...