Officieel: dit is de nieuwe Audi A6 Avant

Enkele weken na de berline wordt nu de breakversie van de A6 onthuld. Die combineert technologie, stijl en een ruime koffer met een royale interieurruimte.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 april 2018
  • Lancering

De break neemt visueel de stijlelementen over van de berline waarvan hij is afgeleid, inclusief de chromen strook tussen de achterlichten. Achteraan is het uiteraard een ander verhaal: een rechtere daklijn en dito achterruit, al blijft die nog schuin genoeg om de schijn van een puur functionele break te vermijden.

Identiek volume

Audi zegt dat het koffervolume ongewijzigd blijft vergeleken met zijn voorganger. Dat betekent dus 565 liter, en zelfs 1.680 liter met de achterbank neergeklapt. De eeuwige rivalen blijven de BMW 5-Reeks Touring en Mercedes E-Klasse Break, die allebei kunnen uitpakken met meer koffervolume: respectievelijk 570/1.700 liter en 670/1.820 liter.

Ruim interieur

De interieurruimte maakt veel goed: Audi spreekt over meer plaats dan in zijn voorganger. Zonder ze bij naam te noemen, zeggen de Duitsers dat de nieuwe A6 Avant “de concurrentie verslaat” qua ruimte op de achterbank.

Rijhulp

De break neemt qua technologie de nieuwigheden van de berline over. Zowat veertig verschillende soorten rijhulp staan paraat, en het dashboard switcht net als de nieuwe Audi-producten sinds de A8 naar drie digitale schermen.

Mild hybrid

Het motoraanbod begint bij de lancering met drie dieselmotoren en één benzinemotor. De instapversie is de 2.0 TDI met 204 pk en voorwielaandrijving. De andere motoren zijn V6-blokken met standaard vierwielaandrijving. De 3.0 V6 TDI is er met 231 en 286 pk, de 3.0 V6 TFSI met 340 pk. Alle motoren zijn “mild hybrids” (12 volt op de viercilinder, 48 volt op de V6). De Audi A6 Avant staat tegen het einde van de zomer bij de dealers.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km