Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen,
maar de Rolls-Royce Ghost die je op deze foto’s ziet is gloednieuw. Het
uiterlijk mag dan gewoon een bescheiden facelift suggereren, maar het platform
is van op een blanco blad ontworpen, zo belooft het merk.
Ook onder de motorkap klinkt veel als oud
nieuws, want daar ligt nog steeds een 6,75 liter grote V12 biturbo van 571 pk
en 850 Nm aan koppel. Die stuwt de 5,5 meter lange, 2,1 meter brede en 1,5
meter hoge limousine van 2,5 ton naar 100 km/u in een schaamteloze 4,8
seconden.
De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. In
tegenstelling tot zijn achterwielaangedreven voorganger is de nieuwe Ghost een
vierwielaandrijver, maar desondanks is zijn draaicirkel kleiner geworden
dankzij vierwielsturing. Een intelligente ophanging met camera’s en sensoren in
de voorbumper scant de weg en verbetert zo het comfort – alsof dat nog nodig
was.
Omdat het klantenbestand van Rolls-Royce
blijkbaar niet zo tuk is op high-tech, zitten er geen giga-aanraakschermen in
de auto maar wel nog veel ouderwetse draai- en drukknoppen. Als optie is de
hemelbekleding gesierd met honderden ledlampjes die een sterrenhemel
suggereren. Hoeveel de nieuwe Ghost moet kosten, is nog niet geweten. In een
vroeger tijdperk zei men bij Rolls weleens “als je naar de prijs moet vragen,
kan je hem niet betalen”, en we vermoeden dat dat ook vandaag nog wel van
toepassing is…
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.